Du er her: ForsideAndre emner

Straxsvar artikler i Andre emner

Kan jeg få leveret min post til døren?

Kan du ikke selv hente din post i postkassen, kan du ansøge om at få post til døren.

Nedsat funktionsevne

Er din funktionsevne nedsat enten fysisk eller psykisk, kan du ansøge i kommunen om at få din post leveret til døren. Du kan også ansøge om en midlertidig ordning, som gælder i seks måneder.
 
Der skal være en brevsprække i døren eller en postkasse ved døren.
 
Ordningen gælder der hvor du har din folkeregisteradresse.

Gamle ordninger

Nedsat funktionsevne før 1. april 2011

Er du allerede blevet indstillet af kommunen eller en organisation for handicappede til at få din post leveret ved døren, er du registreret i Post Danmarks database og skal ikke søge igen.
Du kan læse mere om ’Post til døren’ i trafikstyrelsens vejledning.


Hvordan får jeg udbetalt feriepenge?

Du får tilsendt et feriebrev eller et feriekort.



 

Sådan får du dine feriepenge

Hvis du er ansat som timelønnet, opsparer du feriegodtgørelse. Din arbejdsgiver indbetaler pengene til FerieKonto eller en feriekortordning.

Feriebrev

Du får et brev med posten i marts, hvor der står, hvor mange feriedage, du har optjent. Når du skal holde ferie, skal du enten:

  1. Indtaste din ferie på FerieKontos hjemmeside (du skal bruge NemID) eller
  2. Indtaste din ferie på FerieKontos TastSelv-telefon 70 11 03 03 (du skal bruge den femcifrede kode fra dit brev).

Din arbejdsgiver, kommune eller A-kasse skal  ikke  underskrive dit feriebevis fra FerieKonto. Vær opmærksom på at FerieKonto kan give oplysninger til kommunen eller A-kasse med henblik på kontrol.

Privat feriekort

Har du fået et feriekort fra en privat feriekortordning, skal du skrive under på, at du ikke modtager ydelser fra a-kassen eller kommunen. A-kassen eller kommunen skal ikke underskrive feriekortet.

Første feriedag kan tidligst være den 1. maj året efter, at feriepengene er optjent.

Udbetaling af feriepenge

Du kan tidligst få dine feriepenge udbetalt en måned før, du holder første feriedag. FerieKonto eller feriekortordningen indbetaler pengene på din NemKonto, cirka fem dage efter du har indtastet din ferie.

Beregning af feriepenge

Du kan beregne dine feriepenge på ATP’s hjemmeside.


Feriepenge hvis du er pensionist:
Feriepenge bliver ikke trukket i pensionen.

Feriepenge hvis du er på barsel:
Borgerservice kan oplyse og vejlede om reglerne for afholdelse af ferie under barsel.

Feriepenge hvis du er på kontanthjælp:
Feriepengene bliver modregnet i kontanthjælpen og feriekortet skal underskrives af
Jobcentret
Rådhusvej 2
4640 Faxe
Tlf. 53 20 35 00

Har du øvrige spørgsmål, henvend dig til Bibliotek/Borgerservice.

Hvad kan jeg bruge NemID til?

Du kan bruge NemID til fx at logge på netbank eller hente oplysninger hos det offentlige. Fordelen er, at du bruger samme kode, ligegyldigt hvor du logger ind.

Bestil NemID

Du kan bestille NemID på nemid.nu.
Du kan også få NemID ved at møde personligt op i kommunen. Du skal medbringe legitimation. Se mere på nemid.nu.

NemID består af tre dele

Når du har fået NemID, kan du bruge det på de fleste computere med forbindelse til internettet. Du skal huske tre ting:

  1. Bruger-id, som du selv vælger og skal lære udenad
  2. Adgangskode, som du selv vælger og skal lære udenad
  3. Nøglekort, der er et papkort på størrelse med et kreditkort, som du skal passe godt på.

Hvem kan få NemID

Du skal være fyldt 15 år og have et personnummer for at få NemID, der giver adgang til offentlige hjemmesider.

Du kan få NemID, der kun kan bruges til din netbank, hvis du:

  • Er under 15 år
  • Er over 15 år og ikke har et personnummer.

Spørg i din bank.

Nøgleviser

Du kan købe en digital nøgleviser, hvis du fx har svært ved at overskue nøglekortet. Se mere på NEM ID's hjemmeside.



Hvornår må man flage?

De civile flagdage er de officielle flagdage. Derudover er der kirkelige flagdage og forsvarets flagdage.


Civile flagdage (officielle flagdage)

 1. januar      Nytårsdag
 5. februar  Kronprinsesse Mary
 6. februar  Prinsesse Marie
  9. april  Danmarks besættelse - halv stang til kl. 12.00, derefter på hel stang.
Falder den 9. april samme dag som en kirkelig højtid, skal reglerne for flagning ved højtideligheden følges.
 16. april Dronning Margrethe II
 29. april Prinsesse Benedikte
 5. maj Danmarks Befrielse 1945
 26. maj Kronprins Frederik
 5. juni Grundlovsdag
 7. juni  Prins Joachim
 11. juni  Prins Henrik
 15. juni  Valdemarsdag, Genforeningsdag
 5. september Danmarks udsendte

Kirkelige flagdage

   2015    2016
 Langfredag (halv stang hele dagen)  3. april   25. marts
 Påskedag  5. april   27. marts
 Kristi Himmelfartsdag   14. maj  5. maj
 Pinsedag   24. maj  15. maj
 Juledag  25. december  25. december

I tilfælde, hvor fødselsdage i kongehuset falder på langfredag, flages der på halv stang.

Forsvarets flagdage

 29. januar   Holmens Hæderstegn
 2. februar   Kampen ved Mysunde 1864
 11. februar   Stormen på København 1659
 2. april   Slaget på Reden 1801
 18. april   Slaget ved Dybbøl 1864
 9. maj  Kampen ved Helgoland 1864
 5. juni   Kampen ved Dybbøl 1848
 1. juli   Slaget ved Køge Bugt 1677
 6. juli   Slaget ved Fredericia 1849
 25. juli   Slaget ved Isted 1850
 4. oktober   Stormen på Frederiksstad 1850

Flagning ved særlige lejligheder

Du vil få meddelelse om flagning fra statens bygninger og skibe ved særlige lejligheder gennem dagspressen. Private må også gerne flage på disse dage.

 



Kan jeg give en anden person læseadgang til min digitale postkasse?

Har du tilmeldt dig Digital Post, kan du give en anden person eller virksomhed, fx en advokat eller rådgiver, adgang til at læse din post.

Faktaboks




Det kan være en god ide at give en anden person læseadgang til din digitale postkasse, hvis du fx
  • Ikke selv har adgang til internettet
  • Er syg
  • I forvejen får hjælp til at ordne din post
  • Er på ferie i udlandet og ikke har adgang til internet.
Du kan selv oprette en læseadgang til en anden person. Læs, hvordan du gør trin for trin.

Hjælp til oprettelse

Har du brug for hjælp til at oprette læseadgangen, kan du møde personligt op i kommunen.
 
Du skal medbringe:
  • NemID
  • Dit sundhedskort
  • Navn og personnummer på den, der skal have læseadgang, eller
  • Navn og CVR-nummer på den virksomhed, der skal have læseadgang.
Har du ikke et NemID, skal du have oprettet et. Til brug for det, skal du medbringe pas eller kørekort.
 
Hvis du ikke har et gyldigt pas eller kørekørt, skal du medbringe mindst to af disse:
  • Sundhedskort
  • Dåbs- eller navneattest
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra SKAT
  • Dokumentation for udbetaling af en offentlig ydelse (max tre måneder gammel).

Fuldmagt

Kan du ikke selv møde op i kommunen, kan du give en anden fuldmagt til at oprette en læseadgang for dig.

Du skal udfylde blanketten ’Fuldmagt til etablering af læseadgang’. Den person, du giver fuldmagten til, skal være den samme person, som skal have læseadgangen.

Personen skal kunne dokumentere sin identitet ved at fremvise billedlegitimation, fx pas eller kørekort.

Du skal være opmærksom på, at
  • Giver du læseadgang til en virksomhed, fx en advokat eller rådgiver med CVR- nummer, bestemmer virksomheden om alle virksomhedens medarbejdere skal have læseadgangen eller kun en enkelt person
  • Den post, der kommer frem til din digitale postkasse, anses for at være modtaget af dig, også selv om du har givet læseadgang til en anden og ikke selv har været logget på
  • Kommunen ikke kan holde øje med, at din post bliver læst
  • Læseadgangen gælder, indtil du tilbagekalder den, eller den, der har læseadgangen, sletter sin adgang
  • Den, der har læseadgang, kan vælge at slette sin adgang uden at give dig besked
  • Den, der har læseadgang, kan ikke svare på post eller sende post fra din digitale postkasse.



Hvem udsteder parkeringskort til handicappede?

Danske Handicaporganisationer udsteder parkeringskort til handicappede.

Betingelser

Du kan ansøge om et parkeringskort, hvis du opfylder en af disse betingelser:

  • Kan få støtte til køb af bil efter serviceloven
  • Har fået støtte til køb af bil inden for de sidste seks år
  • Er godkendt af regionen eller kommunen til at køre med trafikselskabernes individuelle handicapkørsel
  • Går meget dårligt eller har varig nedsat funktionsevne, som gør, at du har svært ved at arbejde eller gennemføre en uddannelse.

Et parkeringskort (invalideskilt) giver dig ret til at parkere steder, som er forbeholdt handicappede. Kortet skal ligge i bilens forrude, når du parkerer, medmindre parkeringspladsen er reserveret din bil.
Kortet udstedes til dig personligt, og du kan benytte det i hele EU.

Du skal ansøge om kortet på nettet

Danske Handicaporganisationers hjemmeside kan du hente ansøgningsskemaet og se, hvordan du betaler for kortet. Se under 'Brugerservice'.

Priser

  • 425 kroner for et nyt parkeringskort
  • 250 kroner for fornyelse af parkeringskort.

Gyldighed

Ti år, hvorefter du skal ansøge igen. 



Skal jeg have en NemKonto?

Alle i Danmark skal have en NemKonto, som det offentlige bruger til at udbetale penge til.

En NemKonto er en helt almindelig bankkonto. Du vælger selv hvilken af dine egne almindelige bankkontoer der skal være din NemKonto.

Vil du have ændret din NemKonto, eller vil du have oplyst, hvilken konto der er din NemKonto, skal du anvende 'Selvbetjening' på NemKonto eller du kan henvende dig til din bank.


Hvilke lande er med i EØS?

EØS-landene består af alle EU-lande og EFTA-lande undtagen Schweiz.

EØS-landene (Europæisk Økonomisk Samarbejdsområde) består af alle EU-lande og EFTA-lande (Det Europæiske Frihandelsforbund, European Free Trade Association) undtagen Schweiz, som ved en folkeafstemning sagde nej til EØS-samarbejdet. Schweiz er dog fortsat medlem af EFTA-samarbejdet.

EU-lande

Belgien
Bulgarien
Cypern (den græske del)
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Holland
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig.

EØS-lande

Alle EU-landene
Island
Liechtenstein
Norge.

EFTA-lande

Island
Liechtenstein
Norge
Schweiz.

Kan jeg brevstemme ved valg?

Alle kan brevstemme i enhver kommune ved valg, fra tre måneder før valgdagen til senest næstsidste hverdag inden valgdagen.

For at brevstemme, skal du:
  • Møde personligt op i kommunen
  • Medbringe dit sundhedskort eller anden legitimation.

I særlige tilfælde

Du kan brevstemme fra tre uger før valgdagen, hvis du er:
  • Indlagt på sygehus
  • Beboer på plejehjem, beskyttet bolig eller i ældrebolig
  • Indsat i fængsel eller arresthus
  • Beboer på en afsides beliggende ø.

Der udpeges to stemmemodtagere til hvert sted. De udleverer din stemmeseddel, registrerer dig, modtager din stemme og sender den videre til din bopælskommune.

Brevstemme i hjemmet

Er du syg, eller har du fysisk ikke mulighed for at forlade dit hjem, kan du ansøge i kommunen om at stemme i dit hjem.

Bliver din ansøgning godkendt, aftaler du og kommunen et tidspunkt for, hvornår dit valg skal finde sted.

Brevstemme i udlandet

Opholder du dig i udlandet og ønsker at stemme, skal du ansøge om at komme på valglisten i den kommune, du boede i, inden du tog ophold i udlandet.

Er du optaget på en valgliste, kan du brevstemme fra tre måneder før valgdagen. Du kan aflevere din brevstemme på en dansk ambassade eller konsulat.

Din brevstemme skal være modtaget i kommunen, inden valgdagen begynder klokken ni.

Brevstemme på skibe og havanlæg

Arbejder du eller er passager på:

  • Dansk skib i udenrigsfart, kan du brevstemme fra dagen efter der er afholdt valg. Din stemme er gyldig for det næstkommende valg
  • Dansk havanlæg på dansk område, kan du brevstemme fra tre uger før valgdagen
  • Dansk havanlæg uden for dansk område, kan du brevstemme fra tre måneder før et valg.

Det er skibsføreren eller chefen på havanlægget, som enten selv modtager eller udpeger en person til at modtage din stemme.


Her kan søge om at brevstemme i dit hjem

Hvis du opholder dig i udlandet og ønsker at blive optaget på folketingsvalglisten


Skal min virksomhed oprette en digital postkasse?

Er din virksomhed eller forening registreret i cvr, skal der være oprettet en digital postkasse til sikker kommunikation med det offentlige.

Faktaboks



Oprettelse

På virk.dk kan du oprette en digital postkasse og læse mere om hvordan du gør.
 
Er din virksomhed blevet fritaget for at oprette en digital postkasse, og forholdene for internetforbindelse er blevet bedre inden fritagelsesperioden er udløbet, kan du altid oprette en digital postkasse.

Fritagelse

Du kan søge om fritagelse, hvis det ikke er muligt at oprette en internetforbindelse på mindst 512 kbit/s (downstream) for et beløb på maks. 3.000 kroner, på virksomhedens hjemmeadresse.

Virksomheden skal søge om fritagelse i den kommune, virksomheden har adresse.

Virksomheden skal ansøge ved personligt fremmøde af enten:
  1. Tegningsberettigede, fx direktøren, virksomhedsejeren, eller formanden
  2. Fuldmagtshaver, fx advokat eller revisor.
Blanketten ’Anmodning om fritagelse fra Digital Post for virksomheder’ skal udfyldes. Du kan få den udleveret af kommunen.

Fritagelsen gælder i to år. Derefter kan du søge om ny fritagelse, hvis det stadigvæk ikke er muligt at oprette en internetforbindelse.

Du bliver automatisk underrettet ved brev af Erhvervsstyrelsen, når perioden for fritagelse er ved at udløbe.

Særlige regler for fritagelse

Søger du om fritagelse, fordi:
  • Du har et handicap, som medfører, at du ikke kan anvende en computer, eller
  • Du er indsat i fængsel uden adgang til internet, og ingen andre kan modtage virksomhedens digitale post.
- vil kommunen henvise dig til Erhvervsstyrelsen.

Blanket til brug ved ansøgning om fritagelse af digital postkasse