Fakturaportal

Send din e-fakturaen via en fakturaportal.

Hvad er en fakturaportal?
En fakturaportal minder om en netbank. Det er en let og hurtig løsning, hvor du går ind på en særlig sikret hjemmeside og indtaster en elektronisk regning.

Nogle pengeinstitutter udbyder løsninger, som betyder, at du uden de store investeringer kan komme i gang med at sende og modtage e-fakturaer.
Gebyret varierer, men svarer typisk til prisen på et frimærke. Samtidig sparer du print, kuvert og porto.

Hvem bruger fakturaportal?
En fakturaportal er velegnet til virksomheder, der sender få regninger til det offentlige, og som har adgang til internettet. Se hvordan du gør længere ned på denne side.

Fordele og ulemper

Fordelen er, at du hurtigt kommer i gang med at sende elektroniske regninger, og at du ikke behøver at investere i et rigtigt økonomi- eller fakturasystem.

Hvis du har et økonomisystem, skal du imidlertid være opmærksom på, at en fakturaportal ikke som udgangspunkt er koblet sammen med dit økonomisystem. Det er dog typisk muligt at integrere de to dele. Kontakt evt. din software- eller IT-systemleverandør og fakturaportaludbyderen for at høre nærmere.

Hvis du vil sende regninger via en fakturaportal, skal du gøre følgende:

Vælg en fakturaportaludbyder - her får du et password.
Gå ind på den adresse på internettet, du har fået fra udbyderen.
Indtast dit brugernavn og password.
Udfyld en fakturaformular.
Tryk på ’send’.
Fakturaportalen sørger for at omdanne regningen til det rette elektroniske format og sende den til din offentlige kunde.
I de tilfælde hvor fakturaportalen ikke tilbyder at arkivere dine fakturaer, skal du huske at indføre fakturaen i dit eget regnskab.
Se oversigten over fakturaportaler på www.virk.dk