Du er her: ForsideSikker post

Sikker post

Almindelig e-mail kan sammenlignes med postkort - alle kan i princippet opsnappe og læse indholdet. Det er et problem, hvis mailen indeholder fortrolige oplysninger - f. eks. om helbredsmæssige, sociale eller økonomiske forhold.

Har du ikke digital signatur eller NemID, som kan gøre din e-mail sikker ved hjælp af kryptering - men vil være helt sikker på, at dine informationer ikke læses af andre. Så bør du kontakte kommunen, personligt, telefonisk eller sende et almindeligt brev.

Hvordan får jeg NemID?

I øjeblikket er det Borgerservice i Haslev og Faxe, der kan udstede NemID ved personlig henvendelse.

NemID kan også bestilles online, direkte på NemIDs hjemmeside: www.nemid.nu (nyt vindue)

Tryk her for at læse meget mere om, hvordan NemID virker og hvilke muligheder en digital signatur giver dig.

Kommuniker sikkert med alle offentlige institutioner

Du kan også vælge at kommunikere elektronisk med Faxe Kommune via borger.dk, hvor du med NemID eller Digital Signatur har adgang til din helt egen elektroniske postkasse. Her kan du udover Faxe kommune kommunikere sikkert med en lang række offentlige institutioner og private virksomheder. På borger.dk får du adgang til din egen personlige postkasse (ligesom du måske kender fra banken).

Læs meget mere om sikker elektronisk post på www.borger.dk (nyt vindue)

Sikker e-mail til Kommunen

Du kan sende sikker e-post (krypteret), hvis du har en digital signatur eller NemID med tilføjelsesprogram*.
Send til nedenstående adresse:
 

Sikker post:

Sikkerpost@faxekommune.dk
(Du skal bruge certifikat, der krypterer e-mailen)

Almindelig e-mail

Faxe Kommune kan ikke forhindre, at borgere og virksomheder fremsender følsomme oplysninger i ikke-krypteret e-mail. Er dette tilfældet besvares e-mailen ikke. Kommunen tager i stedet kontakt til afsenderen via telefon eller almindelig post.

*Læs mere om tilføjelsesprogram med certifikat på www.nemid.nu (nyt vindue)