Valgtilforordnet

Vil du være med som valgtilforordnet ved kommende valg?

"Vil du være med som tilforordnet ved kommende valg"

Du kan komme med helt tæt på og være med til at afvikle et kommunalvalg, folketingsvalg, EU-parlamentsvalg eller en folkeafstemning.

Vi har oprettet en opskrivningsliste, som du kan tilmelde dig - Din tilmelding er ikke bindende. Du bliver spurgt igen, når et valg bliver udskrevet, og først her melder du dig endeligt til.

Når du er med til at afvikle et valg, kan vi garantere dig følgende:

• En meget lang dag – du skal møde kl. 07.00 på valgstedet og indtil alle stemmer er optalt (typisk mellem kl. 22 og 24 (du får pauser undervejs)
  • Lav hyre – du får mad og drikke hele dagen og et skattepligtigt beløb (diæt) på 1.320 kroner i alt
  • Varierede opgaver – du kommer til at modtage valgkort fra vælgerne, udlevere stemmesedler, hjælpe med at finde ind og ud af stemmeboksene og du er med til (fra kl. 20) at tælle alle stemmerne op
  • En fed oplevelse – der er altid en helt særlig og intens stemning, når vores demokrati udfolder sig der, hvor det betyder allermest for de fleste: nemlig lokalt. Det er ret fedt at være med til!

Du skal have valgret for at kunne melde dig som valghjælper.

Der er forskellige regler for valgret ved de enkelte valg. Til alle valg skal du på valgdagen være fyldt 18 år, du må ikke være umyndig, og du skal have fast bopæl i Faxe Kommune.

Du skal selv sørge for transport til og fra det valgsted, du skal være på. Du får ikke tilskud til transporten og husk, at det ikke er sikkert, at der kører offentlig transport sent om aftenen i dit område.

Du tilmelder dig opskrivningslisten via linket.

I tilmeldingsformularen skal du skrive dit cpr-nummer, dit fulde navn og adresse samt et telefon-/mobilnummer.

Mere information følger

Når der udskrives valg, så kontakter Valgsekretariatet i Faxe Kommune dig, og du skal aktivt tilmelde dig det enkelte valg og vælge hvilket valgsted, du ønsker at være på.

Har du spørgsmål

Kontakt valgsekretariatet på mail: valg@faxekommune.dk.

Du kan til enhver tid trække din tilmelding tilbage.

Du skriver til mailadressen: valg@faxekommune.dk og så sletter vi dig fra opskrivningslisten.

Når du tilmelder dig opskrivningslisten, behandler vi dine personoplysninger. Du kan finde mere information om vores oplysningspligt, når vi behandler dine oplysninger samt om det at være valgtilforordnet på Faxe Kommunes hjemmeside.

Hvad og hvor

Når du er valgtilforordnet til et kommunalvalg, folketingsvalg, EU-parlamentsvalg eller en folkeafstemning er der varierede opgaver – du kommer til at modtage valgkort fra vælgerne, udlevere stemmesedler, hjælpe med at finde ind og ud af stemmeboksene og du er med til (fra kl. 20) at tælle alle stemmerne op. Klokken bliver nemt mellem 22 og 24 før vi kan gå hjem.

I Faxe Kommune har vi 7 valgsteder, og du kan prioritere hvilket valgsted, som du helst vil være på.

Sofiendalskolen Haslev i festsalen

Nordskovskolen Haslev i hallen

Faxe Hallen

Hylleholt Hallen ved Hylleholt Skole

Karise Hallen

Dalby Hallen

Rønnede Hallen

På de næste faner kan du blandt andet finde en vejledning om opgaverne på valgdagen. Vejledningen er fra den seneste folkeafstemning, og vil blive opdateret til det næste valg. Desuden er der en instruktionsvideo, som viser opgaverne på dagen.

Kommunens oplysningspligt

Vi behandler dine personoplysninger, når du har tilmeldt dig opskrivningsliste som valghjælper (tilforordnet) til valg. Du kan læse mere om hvilke oplysninger, vi behandler samt dine rettigheder for sagsindsigt og sletning af oplysninger i bilaget.

Instruktionsvideo - Opgaverne på dagen som valgtilforordnet

I videoen gennemgår jurist Randi Kynde arbejdsopgaverne for de tilfordnede på valgdagen.

Valgtilforordnede ved folketingsvalget 2022 - Folketingsvalg 2022 (dreambroker.com)

Folketingsvalg 1. november 2022 - Vejledning til valgstyrere, valgsekretærer og tilforordnede

Nedenfor finder du vejledning til valgsekretærer og tilforordnede,

Regler for hjælp til stemmeafgivning og hjælpemidler

Få styr på reglerne om vælgernes muligheder for at få hjælp til stemmeafgivning og hjælpemidler ved folketingsvalget.

Prøv for eksempel at se om du kan få 13 rigtige - du finder spørgsmålene nedenfor.

Læs også informationsfolderen fra Indenrigs- og Boligministeriet om hjælp til stemmeafgivning

Bedømmelse af gyldige og ugyldige stemmer - eksempelvejledning

Nedenfor finder du vejledning i bedømmelse af gyldige og ugyldige stemmer med eksempler

Opdateringsdato: 07.11.2022 - 08:57