Arkivernes Dag - Åbent hus hos Faxe Kommunes Arkiver

Lørdag den 10. november inviterer Faxe Kommunes Arkiver, Drosselvej 1 i Rønnede, indenfor til et kig ind i arkivaliernes verden.

I år er arkivmedarbejderne klar fra kl. 10 med flere tilbud:

• Arkivet har skabt en ny, spændende udstilling om et tragisk kapitel i vores lokale danmarkshistorie.
    Netop i disse dage for 100 år siden hærgede den spanske syge og tog livet af mange mennesker her på egnen – især børn og unge døde.
    Man kan se sig om på egen hånd eller gå med arkivar Else Gade Gyldenkærne på opdagelse i udstillingen kl. 11:30.

• Gæsterne kan også se et udpluk af billeder fra foreningslivet gennem tiden – Siden 1849 har det været en grundlovssikret ret frit at kunne samle sig i klubber, selskaber og foreninger.
    I vores område er der ikke en by eller en landsby uden en, flere eller mange foreninger. Kun fantasien sætter grænse for mangfoldigheden.

• Der er mulighed for at besøge erindringsværkstedet, læse andres erindringer og blive inspireret til at skrive sine egne.

• Aviser er gode kilder til lokal historie. Kom og se hvad der skete for 25, 50 og 100 år siden.

• Tip en 13’er og vind en bog. Alle kan være med og dyste på paratviden om det lokale liv eller blot finde svarene, som findes synligt rundt omkring i Faxe Kommunes Arkiver.

Alle er velkomne.

Der er arkivkaffe på kanden, og åbent fra klokken 10 til 13.

Adressen er Drosselvej 1 i Rønnede.