Byggeri: Faxe Kommune har hurtigst sagsbehandlingstid i Region Sjælland

DI Dansk Byggeris analyse af de gennemsnitlige tider for byggesagsbehandling placerer Faxe Kommune i top 5 i Danmark, og som den hurtigste kommune i Region Sjælland.

17 dage.

Så kort tid skal man i gennemsnit vente på at få sin byggesag behandlet i Faxe Kommune.

Ingen andre i Region Sjælland gør det hurtigere, og kun Vallensbæk (Region Hovedstaden) er her på Sjælland hurtigere end Faxe Kommune med fire dages sagsbehandling i gennemsnit.

Erhvervsdirektør i Business Faxe glæder sig over, at det også i 2020 er slået fast, at Faxe Kommune arbejder målrettet og højt prioriteret på byggesagsområdet.

- Byggesagsbehandlingen i Faxe Kommune har i flere år ligget helt i top på landsplan og bedst på Sydsjælland. Det glæder mig meget, at vi holder niveauet, det betyder meget for lokal vækst og udvikling. Desuden inspirerer det til et generelt højt serviceniveau for erhvervslivet. Jeg vil gerne rose Faxe Kommunes politikere og ledelse, for til stadighed at have fokus på erhvervslivets rammevilkår, siger Tomas Legarth, erhvervsdirektør i Business Faxe.

Borgmester Ole Vive er glad for, at fokus på området bærer frugt.

- Det er et klart politisk ønske, at vi altid bestræber os på at sætte borgerne først. Når ønsket og behovet for byggeri opstår, så skal man kunne komme videre. Borgere og erhvervsdrivende i vores kommune skal kunne komme videre med deres drømme og idéer, og håndværkerne skal i gang, så hurtigt, det er muligt, siger Ole Vive og tilføjer:

- Hurtig sagsbehandlingstid skyldes ikke mindst en struktureret og prioriteret arbejdsindsats hos vores byggesagsbehandlere. De er dygtige og erfarne sagsbehandlere, som har formået at skabe en effektiv proces i forhold tid både tid og kvalitet i godkendelserne. Jeg er glad for, at den politiske prioritering af området slår så positivt igennem.

I øjeblikket er der på landsplan fokus på nye brandregler. De betyder grundlæggende, at ansøgere skal benytte brandteknikere i forhold til deres projekter. Kommunerne kan i nogle tilfælde blive forsinket, fordi der opstår en flaskehals på markedet - de selvstændige brandteknikere har ganske enkelt meget travlt.

- Det er en problemstilling både vi og de øvrige kommuner er opmærksomme på, og Kommunernes Landsforening arbejder på sagen. Det er klart, at sikkerheden er i orden i forhold til brand, men jeg håber bestemt, at der kommer en løsning på denne udfordring, inden den sætter markante spor i sagsbehandlingstiden, siger borgmester Ole Vive.