Deailhandelsanalyse skal være med til at give bud på udviklingen af Faxe Kommunes handelsliv

Detailhandlen og den kundeorienterede service er vigtige erhverv, der skaber arbejdspladser og liv i byerne i Faxe Kommune.

For at bidrage til de bedst mulige rammer for udviklingen af handelslivet har Faxe Kommune valgt at gennemføre en analyse af handelslivet. Analysen omfatter indsamling af oplysninger fra alle detailhandlere i kommunen samt restaurationer, frisører og lignende kundeorienterede serviceerhverv i bymidterne.
Mange erhvervsdrivende er væsentligt udfordrede af situationen med Coronavirus og nedlukninger. Faxe Byråd besluttede i den nye kommuneplan. at gennemføre analysen af handelslivet for at kunne skabe de bedst mulige rammer for handelslivet, nu da situationen nærmer sig en normalisering. Analysen vil være baseret på data om detailhandlen i 2019 og 2021.
Blandt meget andet vil vi få et overblik over, hvor stærkt handelslivet er inden for de forskellige brancher, og hvordan udviklingen kan blive i fremtiden – alt sammen noget, der vil give værdi for både handelslivet og Faxe Kommune.
I disse dage udsendes et informationsbrev til de forretningsdrivende. Brevet enten runddeles af konsulenten eller fremsendes pr. e-mail og e-Boks af Faxe Kommune. Der vil blive informeret om, at analysen går i gang, og at der indsamles oplysninger om de enkelte forretninger. De enkelte forretninger vil få mulighed for at give informationer, når de efterfølgende besøges af konsulenten.
Når indsamlingen af informationer er afsluttet, analyserer konsulentfirmaet data, og analysen forventes at være færdig i løbet af foråret. Analysen skal bruges som grundlag for kommuneplanlægningen og til at angive de byplanmæssige rammer for fremtidig byudvikling i kommunens handelsområder.