Dyrk motion uden for Faxe Hallerne på "Kridtstregen"

Nu bliver det muligt at være aktiv på spritnyt fitness og motionsudstyr uden for Faxe Hallerne. Projektet er foreløbig døbt Kridtstregen.

På stisystemet ved Kanten kan man allerede styrketræne på udendørs fitnessudstyr. Det samme gælder ved udvalgte steder i Faxe Ladeplads, Rønnede, Karise og Haslev.

Og nu går Faxe Kommune i gang med etablering af næste udendørs fitness og motionsudstyr ved Faxe Hallerne. Det sker inden for kort tid, når projektet bliver sat i gang.

Projektet er foreløbig døbt Kridtstregen. Det er et samarbejde mellem Center for Kultur, Frivillighed & Borgerservice, Center for Ejendomme, Planafdelingen i Faxe Kommune. Projektet er finansieret af midler til udendørs fitness- og motionsudstyr som er afsat af byrådet.

Kridtstregen består af to delprojekter. Et delprojekt med fitnessudstyr samt et mindre skateranlæg, og et delområde med mulighed for ophold på egeplinter med mindre beplantning.  Hertil kommer belysning og en hvid kridtstreg/stjerner som binder områderne sammen.

Kridtstregens placering er valgt, da området de næste par år gennemgår en større udvikling. Østsjællands Museum flytter ind i de nye lokaler i det gamle rådhus, der er adgang til Bibliotek & Borgerservice, Faxe Hallernes aktiviteter, som også Rolloskolens elever benytter, fremadrettet fornyelse af belysningen på hele parkeringsområdet, nye typer af motions- og styrketræning for foreninger og alle dem, der har lyst til at motionere, men som ikke er i nogen forening.

Projektet er udviklet i samarbejde med ETN arkitekterne blandt andet på baggrund af to borgermøder i august og oktober 2018.

Projektet vil i den kommende tid blive etableret, men i forskellige etaper. Dels er der tale om forskellige betingelser i forhold til leverancer, vejrlig, etablering af lys i samarbejde med SEAS NVE og dels en dialog med trafikafdelingen i kommunen om virkeliggørelse af selve Kridtstregen.

Aktivitetsredskaberne bliver etableret i samarbejde med UNO.

Der er opstillet midlertidige skilte, der fortæller om projektet og kommunen vil løbende informere via Faxe Kommunes Facebook side.