Faxe er med til at lancere nyt demenssymbol

Mød demensteamet i Faxe Kommune mandag 10. maj i Faxe og onsdag i Haslev og hør om det nye symbol, som skal skabe bedre hjælp til mennesker med demens, når de færdes i det offentlige rum.

I uge 19 afholder Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark national demensuge. Denne gang under overskriften "Bedre hjælp til mennesker med demens i det offentlige rum".

Her lanceres blandt andet et nyt nationalt demenssymbol, som skal skabe bedre hjælp til mennesker med demens, når de færdes i det offentlige rum og skabe tryghed så de fortsat kan gøre ting på egen hånd.

Symbolet er udviklet i tæt samarbejde med mennesker med demens og er et frivilligt hjælpemiddel. Symbolet kommer i et kit, hvor der er flere elementer, der kan bruges efter behov - synligt eller mere diskret.

Demenssymbol

Mød kommunens demensteam

Mandag og onsdag i uge 19, vil Faxe Kommunes demensteam være med til at udbrede kendskabet til demens og til det nye demenssymbol.

Du kan møde demensteamet mandag den 10 maj klokken 10 - 13 på Vinkældertorvet i Faxe og onsdag den 12. maj klokken 12 - 15 på torvet i Haslev.

Det vil være muligt at se kittet og symbolet, som forestiller en håndsrækning og som vil indeholde klistermærker til at sætte på for eksempel sit dankort eller rejsekort, en nøglering, en nøglesnor og en nål til at sætte på tøjet. På den måde kan andre se, at man har demens og derfor tage bedre hensyn.

Det er også muligt at høre om kommunens tilbud til mennesker med demens og deres pårørende, herunder aktiviteter og rådgivning.

Faxe Kommune er også en del af et tværkommunalt samarbejde med Køge og Stevns Kommune, hvor det er muligt at deltage i aktiviteter på tværs af kommunerne. Dette samarbejde hedder Østsjællands demensrådgivnings- og aktivitetscenter - til daglig kaldet ØDA.

Demensvenlig Kommune

Faxe Kommune er en demensvenlig kommune, med et demensteam bestående af to demenskonsulenter som yder vejledning og støtte, en ergo- og en fysioterapi samt to aktivitetsmedarbejdere. Derudover har Faxe et demensdagscenter, hvor hjemmeboende borgere med demens kan få socialt samvær og bibeholde deres færdigheder. Med kendskabet til det nye demenssymbol, er det håbet at Faxe vil blive endnu mere demensvenligt og tanken er, at det skal være en hjælp til mennesker med demens, men også en håndsrækning til den brede befolkning, der får lettere ved at afkode situationer. Og det kræver ikke så meget at række en hjælpende hånd. Folkebevægelsen for et Demensvenligt

Danmark har tre simple råd, du kan følge, hvis du oplever, der er behov for konkret hjælp:

•    Tag kontakt -Smil og vær imødekommende

•    Tal tydeligt -Stil ét spørgsmål ad gangen

•    Vær tålmodig -Sæt tempoet lidt ned, og hjælp gerne på vej

90.000 danskere lever med demens, og ca. to millioner danskere over 18 er i berøring med demens som pårørende, bekendt eller via arbejde. I Faxe Kommune er der ca. 600 borgere som er berørte af demens.  Selvom mange danskere har demens inde på livet, er det dog langt fra alle, der kender til de tidlige stadier af demens, eller som ved, at man godt kan have demens og på mange måder have et liv som alle andre, hvor fritidsaktiviteter, kulturelle oplevelser og en almindelig indkøbstur stadig er en del af hverdagen. Ved at være en demensvenlig kommune, vil Faxe Kommune gerne hjælpe så mange som muligt til at få denne viden.