Faxe Kommune spiller masser af dansk musik

Masser af Spil Dansk-arrangementer på vej

Et overflødighedshorn af musikalske oplevelser rammer Faxe Kommune i forbindelse med dette års Spil Dansk Uge. Der er musikalske lækkerbiskener til børn, unge og voksne.

Det hele begynder med en familiekoncert med orkestret Babulja tirsdag den 30. oktober kl. 17 i Bifrost-salen på Østskolens afdeling Rollo. Her bliver der ikke sparet på sjove rim, glad musik og danseklare rytmer inspireret af musik fra hele verden.

Hit med sangskriveren
Så fortsætter Spil Dansk-festlighederne med en musikalsk oplevelse i en lidt anden genre under overskriften "Hit med sangskriveren".

Det er sangskriver Mads Westfall, som torsdag den 1. november kl. 15 er at finde i Haslev Biblioteks udlån i en såkaldt samtalesalon. Her skal man ikke bestille billetter men bare møde op, og så lover Mads Westfall at give en nærværende, morsom og musikalsk oplevelse til sit publikum. Den rutinerede entertainer er en både poetisk og humoristisk sangskriver, som fortæller historier om den danske hverdagsvirkelighed i sine sange, og er i stand til at sætte dem i relation til sit eget liv.

Mirja Klippel
Søndag den 4. november kl. 17-18.30 kan man opleve sanger Mirja Klippel give koncert på Kultunariet i Haslev, Søndergade 12 A. Mirja vandt prisen for “Årets Sangskriver 2016” ved Danish Music Awards i genren folk, så der er lidt at glæde sig til her.
Heller ikke her skal man have pungen op af lommen for at deltage. Til gengæld kan man købe kaffe, te, kakao, sodavand og kage, som man kan hygge sig med under koncerten.

Det er Faxe Musikskoles initiativrige unge, som har fået til opgave at stable koncerten på benene i forbindelse med Spil Dansk Ugen, og det har de så gjort sammen med denne professionelle kunstner fra genreorganisationen Tempi (verdensmusik, roots, folk og folkemusik).

Anderledes musikalske oplevelser
Spil Dansk Ugen sætter i den grad fokus på dansk musik. Og ud over de nævnte offentlige koncerter, er der masser af andre spændende musikalske oplevelser i vente rundt om i kommunen.

Menneskerettighederne fylder 70 år
For eksempel får VUC i Faxe besøg af sangskriver Kenneth Thordal og en repræsentant fra Amnesty International, der sammen med eleverne skriver sange om menneskerettighedernes betydning. Det sker i anledning af menneskerettighedernes 70 års jubilæum.

5.B og 7.B får besøg
7.B. på Østskolens afd. Karise får besøg af en af de førende undervisere i sangskrivning herhjemme, Annette Bjergfeldt, mens 5.B på Midtskolens afdeling Sofiendal får besøg af klassisk komponist Bent Sørensen. Han vil vise og involvere eleverne i, hvordan komponisten skaber sin musik.

Koncert hos Dalby Håndbold
Dalby Håndbold får besøg af kunstneren Tine Vinggaard, der sammen med sin akkompagnatør giver live koncert i sportshallen. En del af Spil Dansk Ugens koncept er at servere levende musik steder, hvor det sjældent sker. Så her får håndboldklubben i hvert fald en ganske anderledes oplevelse.

Rokogo-koret får inspiration
Også Rokogo-koret i Roholte Sognehus får en særlig oplevelse i forbindelse med Spil Dansk Ugen. Som en del af kor care - eller kor "pleje"-konceptet - kommer der nemlig en professionel ud for at give koret inspiration, der løfter korets niveau med forskellige øvelser, klangdannelse, intonation, frasering og meget mere. Således får Rokogo-koret besøg af Hanne Struck fra Dansk Korforbund. Hun er selv mezzosopran og er erfaren ensemblesanger som altsanger i DR Koncertkoret, samt assistent i Det Kongelige teaters operakor. Hanne er desuden fast tilknyttet Aarhus Sommeroperas ensemble.

Faxe Kommune og Faxe Musikskole har i en årrække samarbejdet med musikkens genreorganisationer om at fejre dansk musik. Spil Dansk-foreningens ejerkreds består af Koda, Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund, Dansk Musikforlæggerforening og Danske Populær Autorer.