Faxe Kommunes prisuddelinger i 2021

Plan & Kulturudvalget har på udvalgsmødet den 12. januar 2021 valgt mellem en række meget kvalificerede indstillinger til Ungdomslederprisen, Fritidsprisen, Kulturprisen og Frivillighedsprisen. Folkeoplysningsudvalget har indstillet til Fritidsprisen. Derudover modtager en lang række idrætsudøvere en Mesterskabspris for deres flotte præstationer i 2020.

Ungdomslederprisen 2020 – går i år til: Henry Hansen fra Haslev Kegleklub
Haslev Kegleklub er en hyggesport med plads til alle, hvor det er sjovt og hyggeligt at spille med kegler. I gennem et skoleprojekt på Nordskovskolen, har Henry fået oprettet en ungdomsafdeling. Henry Hansen har ved hjælp fra et dygtigt trænerteam, fået opbygget Haslev Kegleklubs ungdomsafdeling, som i dag har 11 medlemmer. På trods af en delvis nedlukning har Henry formået at motivere og fastholde hans team ved at gøre det sjovt og hyggeligt at komme i Haslev Kegleklub.

Fritidsprisen 2020 – går i år til: LOF Haslev
Som arrangør for Haslev Garnfestival har LOF Haslev udvist stort engagement. Med mere end 1000 deltagere er Garnfestivallen et ambitiøst projekt, hvor LOF Haslev har investeret en enorm mængde tid og kræfter. LOF Haslev har med Claus Kronborg i spidsen, inspireret deltagerne ved Garnfestivallen med både lokale og internationale undervisere. Derudover har Garnfestivallens besøgende haft en stor positiv effekt for Faxe Kommunes lokale buktiks- og forretningsliv.

Kulturprisen 2020 – går i år til: Jens Thøsing Andersen
Som formand for Haslev Teaterforening har Jens Thøsing Andersen sørget for spændende teaterforestillinger, samt ledet foreningen med stor optimisme og engagement. Derudover gør Jens Thøsing Andersen et stort stykke arbejde i LOF Haslev som rejseleder, foredragsholder samt leder af sommerhøjskolen.

Frivillighedsprisen 2020 – går i år til: Kurt Sangild.
I en lang årrække har Kurt Sangild været ildsjæl i mange sammenhænge. Blandt andet har Kurt Sangild været bestyrelsesmedlem i Faxe Frivilligråd i 8 år og været en stor del af rådets udvikling. Kurt Sangild har derudover siddet i Faxe kirkes Menighedsråd i 20 år, hvor han har sikret et godt arbejdsmiljø og været kontaktperson. Ydermere er Kurt Sangild på 12 år, en del af Ældrerådet, hvor han stadig er aktiv. Kurt Sangild er herudover æresmedlem i Æblehaven, hvor han med stort engagement har været formand og en del af bestyrelsen og derigennem været ansvarlig for en masse succeshistorier.

Mesterskabspriser 2020 - Der er 19 personer, der er indstillet til at modtage en Mesterskabspris, hvilket i alt omfatter 29 medaljer. De har enten individuelt eller på hold vundet guld, sølv eller bronze ved DM. De indstillede idrætsudøvere er alle tilknyttet en forening, der hører til i Faxe Kommune.

På grund af usikkerheden omkring kommende retningslinjer i forhold til Covid-19, rykkes Prisuddelingen 2021 til sommerperioden og samles til et arrangement for alle priserne. Datoen for arrangementet publiceres på et senere tidspunkt.
Når administration kan igangsætte forberedelserne til arrangementets afvikling, vil Prismodtagerne få besked herom. Plan & Kulturudvalget glæder sig til at uddele priserne.