Faxe vedligeholder selv vejene fra januar 2021

Faxe Kommune går nu i gang med organiseringen af vedligeholdelse af fortrinsvis små og mellemstore veje i det område, der tidligere var henholdsvis Haslev og Fakse Kommune. Flere modeller for løsningen kan komme i spil fra 1. januar 2021.

Kommunen har indgået forlig med Colas Danmark A/S om at stoppe samarbejdet om vedligeholdelse af ovennævnte veje før tid.

Det betyder, at Faxe Kommune fra 1. januar 2021 selv afgør hvilke veje der skal repareres eller fornys, og hvornår det skal gøres.

- Vi er nået frem til en gensidig aftale om at Faxe Kommune fra 1. januar 2021 vil overtage vedligeholdelse af dele af vejnettet i kommunen. Det giver os en mulighed for at reorganisere vores vejindsats og har blandt andet den virkning, at vi mere specifikt kan bestemme, hvor og hvornår vores mindre og mellemstore veje skal laves, siger borgmester Ole Vive.

- Vi har mulighed for enten selv at stå for hele vedligeholdelsen, eller vi kan vælge at udbyde vedligeholdelsen af specifikke dele af vejnettet for at sikre en flerårig planlægning. Det er ikke endeligt besluttet, hvordan vi i givet fald løser det fremadrettet. Men jeg et tilfreds med de muligheder, det giver os, tilføjer Ole Vive.

Faxe kommune har derudover et samarbejde med Colas om vedligeholdelse af kommunens større veje, hvilket fortsætter uændret.