Flere end forventet er gået i beskæftigelse i Faxe Kommune

Faxe Kommune indtager en 19. plads på en rangliste over, hvordan de 98 kommuner har præsteret i forhold til at løfte borgere ud af offentlig forsørgelse. Faxe er den kommune, som har klaret sig bedst på det sydøstlige Sjælland i den seneste måling fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Der er højkonjunktur og lav ledighed i Danmark.
Men nogle danskere er dog på overførselsindkomst af forskellige årsager.

Nu viser en ny måling fra Styrelsen for Arbejdsmarked & Rekruttering, at Faxe Kommune har fået en bedre placering på en rangliste over kommunernes indsats, end styrelsen forventede af en kommune som Faxe.

Det betyder konkret, at Faxe Kommune har været bedre til at hjælpe borgere på offentlig forsørgelse over i selvforsørgelse, end styrelsen forventede i den målte periode.

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering - også kendt som STAR - har set på det år, der er gået fra sommeren 2022 til sommeren 2023.
Her har medarbejderne i Jobcenter Faxe hjulpet 70 fuldtidspersoner mere i arbejde end forventet, hvilket reelt svarer til en mindre udgift på 8 millioner kroner i forhold til STARs forventning.

Ved den tidligere måling var Faxe Kommune placeret på en 26. plads - dermed har kommunen igen forbedret sig, og er rykket syv pladser op ad ranglisten.

Spørgsmålet er så, om det ikke er højkonjunkturen, som har skubbet til den positive udvikling, at langt flere er blevet selvforsørgende?

Til det svarer Allan Tirsgaard, formand for Beskæftigelses- & Integrationsudvalget:

- Det er rigtigt, at arbejdsgivere søger arbejdskraft, og at det øger lediges chancer. Men i forhold til målingen her, så gælder konjunkturen jo for alle kommuner, vi er sammenlignet på det samme baggrundstæppe af positiv udvikling på arbejdsmarkedet.

- Det er et stort skulderklap til medarbejderne, som utrætteligt arbejder på at bringe ledige borgere i kommunen over i selvforsørgelse med alle de positive ting, det medfører for den enkelte og deres familier. Derfor er udvalget og naturligvis også jeg virkelig glad for, at vi endnu engang får sådan en flot rangering i STARs måling. Det er flot arbejde af vore ansatte. Der skal selvfølgelig også lyde en stor tak til det lokale erhvervsliv, som Jobcenter Faxe har et fortrinligt samarbejde med. Uden det samarbejde lykkes vi jo ikke med at få flere i job.

Jobcenterchef Vibeke Dyhr forklarer, hvilke tiltag i Faxe Kommune, som er med til at skabe succes på området.

- Vi oplever, at vores insisterende indsats på at motivere og oplyse ledige borgere om brancher med behov for arbejdskraft er noget der virker. Vi holder for eksempel branchedage sammen med virksomhederne, hvor ledige kan møde op og blive introduceret til en branche, de ellers ikke har kendskab til, siger Vibeke Dyhr.

Jobcenter Faxe fremhæver blandt andet besøg af Affald Plus for at fortælle om arbejde inden for grøn omstilling, renovation og affaldshåndtering.
Derudover har der været afholdt en "sparke dæk dag" for både medarbejdere og ledige med interesse for transportsektoren.

På social- og sundhedsområdet har jobcentret løbende informationsaftener for folk som måske har lyst til at skifte over til sosu-fagene.

- Det at få indblik i andre jobmuligheder på nært hold giver blod på tanden hos de ledige fortæller Vibeke Dyhr.

Et andet vigtigt tiltag for at lykkes er at man i  Faxe Kommune har ansat en erhvervsplaymaker, som binder folkeskolen og kommunens ungeenhed i jobcenteret sammen. Det giver et endnu tættere samarbejde med de lokale virksomheder, som mangler arbejdskraft.