Forholdsregler ved store mængder vand

Vi forudser, at ny, kraftig regn vil give yderligere udfordringer og oversvømmelser på veje, stier og hos private ejendomme.

Jorden i Faxe Kommune er mættet af vand, og åer og vandløb er allerede fyldt - det samme er kloaknettet og grøfter.

Vi gør, hvad vi kan, men vi kan ikke forhindre regnen i at falde, og mange steder er det svært eller umuligt at lede vandet væk.

• Kør forsigtigt! Du kan opleve, at der ligger vand på kørebanen eller steder, hvor der ikke plejer at ophobe sig vand. Vi opfordrer helt generelt til ikke at gå, cykle eller køre, hvor der er vand, og du ikke kan se dybden. Vær forsigtig og tag hellere en omvej, så du ikke strander i vandet.
  • Din ejendom er dit ansvar. Vi har tidligere fået henvendelser, om hvorvidt kommunen eller beredskabet kan komme forbi og bistå med at sikre private boliger. Det kan kommunen ikke, og du har selv ansvaret for din egen ejendom. Men vi stiller sand og sandsække til rådighed, så du kan sikre din ejendom.
  • Får du vand ind i din ejendom, skal du kontakte dit forsikringsselskab.
  • Beredskabet står for de større indsatser og sørger for eksempel for, at de større veje er farbare osv.
  • Faxe Kommune sørger for kommunens egne veje, bygninger osv.

Du kan hente sandsække 3 steder:

• Ved Hylleholthallen, Dannebrogsvej 1 i Faxe Ladeplads
  • Ved Karise Hallen Møllevej 6A i Karise
  • Ved Rosenkildevej 18 i Faxe, bag brandstationen/materielgården.

Du kan frit hente når du vil, du skal selv fylde sandsækkene.