Fortsat forbud mod besøg på plejecentre, plejeboliger og bosteder

På baggrund af seneste udmelding fra Styrelsen for Patientsikkerhed (7. april) fortsætter vi forbuddet mod besøg fra pårørende på en række steder inden for sundheds- og socialområdet

Det er udviklingen i coronasituationen, der har medført, at Styrelsen for Patientsikkerhed i dag har udstedt forbud mod besøg fra pårørende.

Forbuddet gælder:

• Kommunale og private plejehjem/plejecentre
  • Kommunale og private aflastningspladser
  • Kommunale og private plejeboliger og andre boligformer med tilknyttet personale og fællesboligarealer
  • Kommunale og private bosteder

Undtagelser

Der er visse undtagelser fra forbuddet.
Forbuddet gælder for eksempel ikke besøg i kritiske situationer, hvis man er nær pårørende.

Ved en kritisk situation forstås for eksempel:

• Et uopsætteligt besøg hos en kritisk syg eller døende person
  • Forældres eller andre nære pårørendes besøg hos et mindreårigt barn
  • Lignende særligt tungtvejende grunde

Får man undtagelsesvist lov til at komme på besøg som pårørende, skal man altid følge personalets anvisninger for besøget - herunder anvisninger om hvor, man må gå ind, hvor man må opholde sig under besøget og hvilke værnemidler, man eventuelt kan blive bedt om at tage på.