Gefionpladsen er klar til indvielse

Søndag den 2. december indvier Faxe Kommune og Faxe Ladeplads Borger- og Erhvervsforening den nye Gefionplads.

Træerne er plantet, græsset rullet ud og de store kalkblokke er lagt på plads.
Gefionpladsen står som forvandlet og klar til brug.

På søndag den 2. december klokken 16 bliver pladsen så indviet i et samarbejde mellem Faxe Kommune og Faxe Ladeplads Borger- og Erhvervsforening, som denne dag også afholder den traditionsrige juletræstænding.

Formanden for Plan- og Kulturudvalget, René Tuekær, indvier officielt pladsen på dagen.

- Det har været en stor fornøjelse at følge og være en del af dette projekt. Der har været holdt mange borgermøder og planlægningsmøder, men tiden til at give sig tid til at lytte og til at fornemme stedets særlige karakter, er givet godt ud, siger René Tuekær og tilføjer:

- Vi har forsøgt at indarbejde så mange ønsker fra beboerne som muligt, og jeg synes, at vi er kommet godt i mål med det meste. Der har været et fantastisk engagement hele vejen rundt. Tusind tak til alle de skønne mennesker, som har sat deres aftryk på projektet.

På den nye Gefionplads kan der holdes arrangementer, men pladsen er samtidig også en lille grøn park, som man kan gå igennem eller slå sig ned i. Der er plantet forskellige træer, buske, stauder og græsser, som refererer til stranden og kalken, som begge har haft stor betydning for byens udvikling.

Som reference til at Faxe Ladeplads er opstået som udskibningshavn for kalk, er der placeret forskellige former for kalkblokke på pladsen. En særlig hård type af kalkblokke er anvendt som opholdspladser langs stien, hvor der er monteret træsæder ovenpå kalkblokkene. Tømmeret til træsæderne er fra Bregentveds skove, som netop var et af de fem godser som udskibede kalk fra Faxe Ladeplads.

Gruppen med kalkblokke på gruspladsen er en mere blød type af kalk, som indeholder store mængder af fossiler for eksempel i form af koraller. Man må gerne gå på "opdagelse" i disse kalkblokke, og undersøge dem for fossiler og eventuelt tage et fossil med sig hjem. Disse sten vil langsomt blive nedbrudt i takt med, at der bliver taget et stykke eller to af dem, og man må derfor forvente, at de skal udskiftes på sigt. Kalkblokkene er en måde at fortælle den lokale historie på og de vil dog være en sjov og anderledes oplevelse for turister.

For cykelturisterne er det nu muligt at pumpe sin cykel ved den manuelle cykelpumpestation og fylde vandflasken ved vandposten. Samtidig er der bord/bænk-sæt til, at man kan tage en pause.

Kom selv ned til pladsen den 2. december.