Gisselfeld-legat giver flere bøger til de yngste

Faxe Kommunes sprogkonsulent modtager Gisselfeld Klosters driftslegat på 20.000 kroner til indkøb af endnu flere bøger til børn på dagtilbudsområdet.

Sprog- og læsekonsulent Pernille Sørensen, Center for Børn & Unge er begejstret og taknemmelig. Hun er nemlig blevet tildelt Gisselfeld Klosters driftslegat på 20.000 kroner, som hun modtager ved den årlige legatuddeling på Gisselfeld Kloster den 30. juni.

Pernille Sørensen står i spidsen for kommunens literacy-strategi. Det er en langsigtet indsats for at få børn og unge til at læse mere, understøtte deres sproglige udvikling og alle de gode ting, der følger med, når man er tryg i sin brug af sproget og bøger.

Det er centerchef Henrik Reumert, der har indstillet Pernille, og han skrev blandt andet:

- Pernille Sørensen, Faxe Kommunens sprog- og læsekonsulent, står med sin ledelse af Literacy-strategien i spidsen for en vedvarende udvikling af kommunens samlede arbejde med literacy på 0-18 års området. Literacy er et centralt forhold at arbejde med, fordi børns funktionelle  sprog-, læse- og skrivekompetencer åbner for mangfoldige deltagelsesmuligheder i fællesskaber, i uddannelsesforløb, i samfundet og i livet generelt. Indsatsen er central i vores kerneopgave på området.

Formanden for Børn & Læringsudvalget, Mikkel Dam, kalder Pernille Sørensen en kæmpe ildsjæl med uvurderlig viden på området.

- Hende er vi meget heldige at have i Faxe Kommune. Hendes indsats er ganske enkelt fantastisk. Hendes tilgang til arbejdet bærer præg af en kæmpe faglig indsigt på området - og koblet med hendes evne til utrætteligt at søge udvikling via understøttelse og konkrete initiativer, opnås der resultater. Det er altid børn og unges udvikling og læring, der står i centrum for hendes utrættelige engagement, siger Mikkel Dam og tilføjer:

- Det er prisværdigt, at Gisselfeld Klosters Driftslegat anerkender arbejdet og giver os mulighed for at købe endnu flere bøger, som kan understøtte de allermindste børns lyst til at læse. Det er vi meget glade for.