Haslev gør klar til den store 150 års-fejring

Haslev trækker i festtøjet i de kommende uger, hvor byen fejrer sit 150 års jubilæum som stationsby. Først med Haslev Kulturnat fredag 25. september, hvor en spektakulær lysinstallation vil præge Jernbanegade. Og søndag 4. oktober med indvielse af stationspladsen. Der er meget at glæde sig til.

Det hele begyndte tirsdag den 4. oktober 1870, da damplokomotivet Ymer rullede ind på Haslev Station som det første på den nyoprettede jernbanelinje Roskilde-Masnedsund. Togets ankomst til den lille landsby, kombineret med driftige folk som forretningsmanden Carl J. Ulrich og lensgreve Frederik C. Moltke, skabte en eksplosiv vækst af Haslev i de kommende årtier.

Uden jernbanen var Haslev ganske enkelt ikke blevet et udviklingscentrum på Sjælland med så bred en vifte af skoler og uddannelsesinstitutioner og kultur- og idrætsforeninger.

"Byen i det grønne" ligger som en perle i smuk natur med mange omkringliggende skovområder. Et trækplaster for både herboende, turister og tilflyttere. Det unikke Skovtårnet har bestemt ikke gjort interessen mindre.

- Med elektrificeringen af togstrækningen, og hurtigere tog til hovedbanegården i København, er jernbanen fortsat en helt central faktor for udviklingen af Haslev by. Det giver borgere i Haslev og byens opland - og potentielle tilflyttere - helt unikke muligheder for at bosætte sig i og tæt på skøn natur og samtidig pendle til arbejde, siger borgmester Ole Vive.

- Jeg er glad og stolt over, at vi har så mange engagerede frivillige, som skaber et unikt fritidsliv for alle aldre i både Haslev og resten af kommunen. Det er på sin vis vor tids guldåre - at vi har ildsjæle, som bidrager til at fylde og berige vores liv sammen med venner og familie i fritiden. Vi har meget at glædes over, meget at fejre her 150 år efter åbningen af stationen i Haslev. Byen har et stort potentiale.

Haslev Kulturnat i jubilæets tegn

Fejringen af 150 års jubilæet begynder med årets Haslev Kulturnat fredag den 25. september klokken 17-22.

Programmet folder sig fortsat ud på hjemmesiden ved samme navn, www.haslevkulturnat.dk.

Byens forretninger holder åbent, og det bugner af aktiviteter rundt omkring.

Spektakulær lys-installation

Det måske mest spektakulære syn vil være en 150 meter lang "jernbane" op ad Jernbanegade med lysende jernbanesveller. Fordi det er en lys-installation, vil den for alvor komme til sin ret om aftenen, når mørket sænker sig. Her vil man mærke historiens vingesus, for på hver oplyste jernbanesvelle vil man kunne læse en kort tekst om, hvad der er sket i årene fra indvielsen i 1870 og op til i dag.

Installationen vil man kunne se helt frem til torsdag den 1. oktober.

Indvielse af stationspladsen

Festlighederne kulminerer søndag den 4. oktober, når borgmester Ole Vive med en række andre indbudte gæster - blandt andet fra DSB, BaneDanmark og Movia - indvier den nye stationsplads.

Det sker klokken 10.30 - 11. Den halve times program vil være krydret med taler pakket ind i musikalske indslag fra nogle af Faxe Musikskoles dygtige, unge musikere.

Men dagen slutter ikke med indvielsen af stationspladsen. Denne dag bakker Haslev Handelsstandsforening og forretningerne i byen op og holder åbent, ligesom der ved middagstid vil være musikalsk underholdning på torvet.

Man kan se mere på www.haslev150.dk