Haslev Station bliver spist af med et hegn

Sikkerheden og tilgængeligheden for passagerer, som tager toget fra Haslev Station, bliver nedprioriteret i en grad, så Faxe Kommune nu forlanger handling fra transportministeren.

Et hegn til 500.000 kroner.

Det er i sin svimlende enkelthed Banedanmarks løsning på sikkerheden for de passagerer, der skal krydse sporene ved Haslev Station.

Banedanmark vil sætte hegnet op, så ingen fremover kan krydse sporene fra den nordlige side.

Alle skal derfor hen forbi lyskrydset for at komme til stationen - også de passagerer, som parkerer på DSB's parkeringsareal på den nordlige side af stationen.

Det gælder i øvrigt også de passagerer, som skal med bussen. De vil ikke længere kunne passere skinnerne ved det tidligere posthus - også de skal hen til lyskrydset på Tingvej for at komme rundt til den sydlige side af sporene, hvor Haslev Station og den nye busholdeplads bag det tidligere posthus ligger.

Banedanmark har forelagt og fået godkendt deres plan om hegnet i forligskredsen bag Infrastrukturplan 2025 og først derefter fortalt Faxe Kommune om, hvad der politisk er besluttet.
Kommunens har således ikke kendt til Banedanmarks alternative forslag eller forligskredsens beslutningsgrundlag.

Pengene til forbedring af sikkerheden og tilgængeligheden kommer fra en pulje på 150 millioner kroner til netop at forbedre sikkerheden og tilgængeligheden ved perronovergange.

- Det er en beslutning som er helt i hegnet, og som vi nu kræver, at transportministeren ser på, siger borgmester Ole Vive.

- I Infrastrukturplan 2035 er Haslev og Bjerringbro nævnt helt specifikt, fordi der er sikkerhedsproblemer for krydsende passagerer. De to byer er på flere punkter sammenlignelige. Men i Haslev er der mere end dobbelt så mange daglige passagerer, og togene må køre dobbelt så hurtigt forbi Haslev Station. Alligevel får Bjerringbro en gangbro med trapper og elevatorer og en sideperron til 36 millioner kroner. I Haslev får vi et hegn til en halv million. Det kan vi simpelthen ikke forstå meningen med, tilføjer borgmesteren.

Formand for Faxe Kommunes Teknik & Miljøudvalg, Dorthe Egede Borg, tilføjer, at Banedanmark tilsyneladende har oplyst en helt forkert afstand, som folk skal gå for at kunne komme ind på Haslev Station, hvis de kommer fra den nordlige side.
Banedanmark har overfor forligskredsen oplyst, at "omvejen" er cirka 200 meter, men der er nærmere over en halv kilometer.

- Samtidig skal vi så sende folk hen til et lyskryds, hvor der er et meget smalt fortov at gå på. Det kan vi ikke få til at hænge sammen med, at puljen jo skal forbedre sikkerhed og tilgængelighed for passagerer, siger Dorthe Egede Borg og tilføjer:

- En del af vores brev til transportministeren handler faktisk også om, at der meget ofte er fejl på bommene. Det har vi brug for snarest muligt at få en løsning på. Det gælder både i Haslev by og ved Stoksbjergvej, hvor bommene meget ofte slet ikke går ned.