Kom med på bustur til vores smukke kulturmiljøer

Det er Arkitekturens Dag på mandag den 7. oktober. Tag med på bustur til nogle af vores smukke kulturmiljøer (UDSOLGT)

ALT UDSOLGT

Faxe Kommune og Østsjællands museum vil gerne invitere med på en bustur rundt til et udvalg af udpegede kulturmiljøer i vores kommune på mandag den 7. oktober. Bussen kører fra Stationspladsen i Haslev klokken 15.00.

Årets tema på Arkitekturens Dag er kulturmiljøer og deres værdier og betydning. Faxe Kommune har netop fået 39 kulturmiljøer gennemgået af Arkitektskolen i Aarhus, som et led i et stort forskningsprojekt. Forskningsprojektet, der er støttet af Realdania har til formål at screene Danmarks kulturmiljøer i samarbejde med kommuner og museer.

Tilmelding

Du kan tilmelde dig på plan2@faxekommune.dk. Pladserne tildeles efter først til mølleprincippet, da der er plads til maksimalt 50 personer i bussen. Sidste mulighed for tilmelding er den 4. oktober klokken 10.00.

Det kan du opleve

Turen begynder i Haslev. Undervejs vil vi fortælle om nogle af de kulturmiljøer, vi passerer på ruten. Første stop er Heerings Likørhaller i Dalby. Her kommer vi ind at se hallerne og vi hører historien om Heerings storhedstid som leverandør af kirsebærvin til hele verden. Derefter besøger vi Thomas Priiskorn der driver Mjødgård, som er et lille bryggeri der har slået sig ned i en af hallerne. Udover en lille smagsprøve, vil han fortælle om hvorfor han driver sin virksomhed netop her.

Bagefter kører bussen til Vemmetofte Kloster, hvor direktør og skovrider Leif Madsen vil vise rundt og fortælle om klosterets historie og om hvordan det er at anvende de historiske bygninger på en moderne og vedkommende måde, så klosteret kan bestå for eftertiden.

Turen slutter i Haslev klokken 18.30 i byrådssalen på Søndergade 12. Her vil vi kort fortælle om Haslev, som er en enestående stationsby i dansk sammenhæng. Bagefter er der en sodavand til de tørstige og mulighed en snak om turen.