Kommunegården bliver nu sat i stand

Plan & Kulturudvalgets formand har netop besøgt Stenbjerg Ejendomme A/S i deres hovedsæde i Åbenrå.

- Formålet var at få en generel snak om de enestående projekter, som Stenbjerg Ejendomme A/S og Rosendal og Margrethelund Godser A/S har i støbeskeen i Faxe Kommune. Gennem de seneste mange år har de sat et markant og positivt præg på både arkitektur og erhvervslivet i kommunen, derfor er det spændende og oplagt med god og jævnlig dialog, siger udvalgsformand René Tuekær.

Stenbjerg Ejendomme er nok lokalt allermest kendt for den gennemrenoverede Rønnede Kro, som genåbnede for gæster tilbage i september 2013. Og som året efter modtog Facaderådsprisen for at være blevet så markant et vartegn for området.

Stenbjerg Ejendomme har også stået bag renoveringen af stationsbygningen i Faxe Ladeplads, som er prydet med det gyldne skilt, der følger med Facaderådsprisen.

- Nu har de (Rosendal og Margrethelund Godser) taget hul på renoveringen af Kommunegården i Faxe. Den gamle bygning, som blev opført i 1869, og som fungerede som fattiggård i mange år, er grundlæggende en smuk bygningskonstruktion i kalksten. Selskabet har for vane at renovere med stor respekt for byggestil og arkitektur, så det bliver spændende at se værket stå færdigt, siger René Tuekær.

Kommunegården skal omdannes til boliger, og lokalplanen giver mulighed for udstykning af grunde op langs Præstøvej ind mod Faxe by.

Udvalgsformand René Tuekær glæder sig også over, at Stenbjerg Ejendomme som ejere af Rønnede Kro også går videre med planerne om overnatningsmuligheder på kroen.

- Vi synes jo, at Faxe Kommune som område altid har været værd at besøge på grund af vores natur, herregårde og ikke mindst kalkbruddet. Interessen er ikke blevet mindre efter Camp Adventure har åbnet Skovtårnet i år. Det betyder flere besøgende, hvoraf nogle gerne vil overnatte. Derfor glæder det mig at se turismeerhvervet folde potentialet ud, som Rønnede Kro ønsker det. Et spændende supplement til kroen, siger René Tuekær.