Kontrolgruppen fandt snyd for 10,8 millioner kroner

Svindlen med sociale ydelser fortsætter med at stige i Faxe Kommune. Kontrolgruppen fandt socialt bedrageri for sammenlagt knap 10,8 millioner kroner i 2022. Det er 600.000 mere end i 2021 og 1,6 millioner kroner mere end i 2020.

FAXE KOMMUNE: Kontrolgruppen i Faxe Kommune har gennem sit arbejde i 2022 fået standset udbetalingen af ydelser fremadrettet for 9,7 millioner kroner. Det er penge, borgere i kommunen uretmæssigt har fået udbetalt.
Der er et krav om tilbagebetaling på godt en million kroner.

Med andre ord; sammenlagt er der fundet svindel for svimlende 10,8 millioner kroner sidste år.

Det viser kontrolgruppens årsrapport, som nu er forelagt Plan & Kulturudvalget.

Seks borgere er meldt til politiet for socialt bedrageri, og to borgere er anmeldt til Skattestyrelsen for uregistreret indkomst.

Om en sag skal politianmeldelse eller ej vurderes blandt andet på baggrund af omfanget af snyd, beløbets størrelse og om der er tidligere svindel med offentlige ydelser.
Og så skal snyd med de offentlige ydelser vurderes at være gjort med vilje.

- Det er en trist udvikling, som jeg da helst så bevæge sig i en helt anden retning. Der er desværre borgere, som ikke forstår forskellen på dit og mit, siger René Tuekær, formand for Plan & Kulturudvalget.

- Som kommune skal vi hjælpe dem, der har brug for det sikkerhedsnet, som er så unikt ved Danmark. Men det siger sig selv, at den underliggende aftale for det hele er, at man ikke snyder sine naboer, børnene i vores skoler, de gamle på plejehjemmene og alle andre, som byrådet prioriterer midler til. Der skal lyde en stor ros til kontrolgruppen for et flot arbejde i løbet af 2022, tilføjer René Tuekær.

I årsrapporten er der indtil flere eksempler på, hvordan folk har snydt det offentlige i løbet af 2022.

I en af sagerne var en selvstændig erhvervsdrivende sygemeldt og fik sygedagpenge, mens vedkommende i virkeligheden var rask og på arbejde.
Da kontrolgruppen dukkede uanmeldt op, fik vedkommende pludselig et akut smerteanfald, da kontrolgruppens repræsentanter fortalte, hvorfor de var kommet.
Borgeren skyndte sig at blive raskmeldt.

I en anden sag havde en borger fået tilkendt førtidspension. Men ved siden af sin førtidspension knoklede hun og tjente 100.000 kroner i sin lille virksomhed. Det er sådan set i orden - hvis man oplyser kommunen om det, for med så stor en indkomst ved siden af førtidspensionen, skal førtidspensionen faktisk nedreguleres.
Det viste sig også, at hun kunne arbejde op til knap 30 timer om ugen, og så faldt grundlaget for førtidspensionen faktisk væk. Sagen blev sendt til jobcentret med en indstilling om at frakende førtidspensionen, ligesom Skattestyrelsen er orienteret om unddragelse af betaling af moms, skat og arbejdsmarkedsbidrag.

I en tredje sag var en borger under afklaring for arbejdsevne i jobcentret. Men borgeren kom i kontrolgruppens søgelys, da lufthavnskontrollen afslørede, at vedkommende tog på ferie i udlandet. Personen havde ikke oplyst jobcentret om det. Yderligere undersøgelser viste, at borgeren havde haft store indsættelser på sin konto gennem de seneste tre år - flere af dem med henvisning til fakturaer. Der havde været indtægter på over 1,5 millioner kroner i perioden.
Borgerne blev frakendt ressourceforløbsydelse, og bliver politianmeldt for socialt bedrageri.