Kontrolgruppen opdagede snyd for 8,2 millioner kroner i 2018

I 2018 blev der afdækket snyd med sociale ydelser for 1,1 millioner kroner mere end i 2017. Kommunens egne sagsbehandlere har anmeldt næsten dobbelt så mange i 2018 som i 2016.

Da en kvinde på kontanthjælp fik mistænkeligt mange indbetalinger på sin konto via MobilePay, vakte det i løbet af 2018 kontrolgruppens interesse i Faxe. Mistanken er sort arbejde på en skønhedssalon, og Faxe Kommune kræver i første omgang en god portion kontakthjælp tilbagebetalt.

Så var der den selvstændige håndværker, som var 100 procent sygemeldt. Han “glemte" lige at raskmelde sig, da han atter tog på arbejde og modtog således uretmæssigt sygedagpenge. Den slags snyd repræsenterer cirka 2,8 millioner kroner af den samlede opgørelse af kontrolgruppens arbejde i Faxe Kommune.

Hvad mad ægteparret fra Mellemøsten, som købte billigt ind i Malmø og forsynede det københavnske kioskmarked med billige varer uden regninger, momsafregning med videre.
De er nu kommet videre. Har legitime jobs og afbetaler på det skyldige beløb.

Og det er der mange, som burde, fremgår det årsrapporten fra Faxe Kommunes kontrolgruppe. Eksemplerne er uddybet i årsrapporten. De er anonymiseret og enkelte detaljer er ændret af hensyn til anonymiteten.

Stopper for 6,7 millioner kroner fremadrettet

Årets samlede resultat blev 8,2 millioner kroner. De 6,7 millioner kroner er udtryk for, at man har stoppet udbetaling af ydelser, så kommunekassen ikke bliver malket uretmæssigt fremadrettet. De 1,5 millioner kroner af det samlede resultat kræver kommunen tilbagebetalt.

Der er ifølge opgørelsen sammenlagt 214 sager i 2018. De 129 er behandlet færdigt - med gevinst til følge: Der var noget at komme efter.

Størstedelen af de resterende 85 sager er også blevet sagsbehandlet, dog uden økonomisk gevinst. Enkelte sager er fortsat under behandling.

Både kommunens egne sagsbehandlere og borgerne bidrager med oplysninger for at få stoppet socialt bedrageri.

Flere anmeldelser

I 2018 kom der således 46 flere anmeldelser fra borgere end året får.
Og internt i kommunen er antallet stedet fra 58 til 104.
De eksterne anmeldelser er uændret med 110 i forhold til 2017. Anmeldelserne kom primært fra borgere i kommunen. Derudover fik kontrolgruppen underretninger fra Udbetaling Danmark, SKAT, Politi og andre myndigheder og kommuner.

Formanden for Plan & Kulturudvalget, René Tuekær, er godt tilfreds med kontrolgruppens resultat.

- Det er godt, at der er fokus på at få stoppet socialt bedrageri i kommunen, og at både ansatte og borgere giver kontrolgruppen besked, når der foregår noget uldent, siger René Tuekær.

- Et tæt samarbejde på tværs af organisationen betyder et bedre og mere fintmasket net til at opsnappe den slags uretmæssige udbetalinger. Samtidig er jeg faktisk ærgerlig over, at beløbet vokser. Dronningen sagde i sin nytårstale, at "det gør hende trist, hvis moralen skrider", for "hvad bliver der så af almindelig anstændighed? Man skal kende forskel på dit og mit, på rigtigt og forkert. Det burde ikke være så svært." Det går jo ud over andre, når man rager uretmæssigt til sig, tilføjer René Tuekær.

Også centerchef Benny Agergaard er tilfreds med årets resultat.

- Kontrolgruppens virke er i dag udrullet til at dække snart sagt alle dele af kommunes virke, hvori ydelser indgår. Udrulningen vil fortsætte i 2019. Ikke mindst vil vi have fokus på den del af de uretmæssige udbetalinger som vedrører selvstændigt erhvervsdrivende, som venter med at raskmelde sig efter sygdom. Det udgør en ganske betydelig del af de udbetalinger, hvor pengene burde være blevet i kassen til andre formål, siger Benny Agergaard.

Læs rapporten her