Når lynet slår ned

Den 15. juni var der lynnedslag som forårsagede udledning af spildevand.

Den 15. juni var et lynnedslag skyld i at der skete en udledning af spildevand fra Faxe Renseanlæg, og Faxe Kommune kunne ved besigtigelse konstatere, at der var aflejret slam i Faxe Å i nærheden af renseanlægget.

Der er formodentlig en sammenhæng mellem udslippet og at badevandkvaliteten ved Faxe Ladeplads, kortvarigt ikke overholdt kravværdierne for Escherichia coli i slutningen af uge 20.
Badevandskvaliteten er heldigvis fin igen, og en analyse foretaget af Dansk Miljørådgivning den 24. juni kunne konstatere at Faxe Å var tilbage til normal tilstand, samt at der ikke er sket varig skade på gydebankerne i Faxe Å.

Udvalgsformand Eli Jacobi Nielsen siger: - Takket være hurtig indsat fra Faxe Forsyning og Faxe Kommune er der ikke sket nogen varig skade, og det glæder mig at Faxe Forsyning tager skridt til, at en lignende hændelse kan afværges fremover. Man kan læse mere om hændelsen på www.faxeforsyning.