Nye restriktioner i Faxe Kommune fra 9. december

Statsminister Mette Frederiksen har netop meddelt, at Faxe Kommune bliver omfattet af den delvise nedlukning af 38 kommuner, som er særligt hårdt ramt af sigende coronasmitte. Nye restriktioner træder i kraft fra onsdag den 9. december og varer foreløbig frem til og med 3. januar.

De nye restriktioner for Faxe Kommune betyder:

• Elever fra og med 5. klasse modtager fjernundervisning fra onsdag den 9. december.
  • Restauranter, caféer og barer skal lukke. (Der må gerne serveres take-away)
  • Alle indendørs idrætsaktiviteter stopper – det vil sige aktiviteter i blandt andet sportshaller, trænings- og fitnesscentre, svømmehaller osv.
  • Biografer og andre kulturfaciliteter lukker.
  • Bibliotekerne i kommunen lukker, men borgerservice har åbent (man skal bestille tid i forvejen)
  • Alle medarbejdere i det offentlige som ikke varetager kritiske funktioner, skal arbejde hjemmefra.

Restriktionerne varer foreløbig til og  med 3. januar.

De gældende restriktioner og anbefalinger, som vi alle kender, forsamlingsloft på 10 personer, afspritning, holde afstand, mundbind mv. forlænges frem til 28. februar.

Hold øje med coronasmitte.dk, hvor du vil kunne læse mere præcist om de nye restriktioner.

I Faxe Kommune arbejder vi på højtryk for at leve op til restriktionerne, og vi vil opdatere hjemmesiden løbende.

Må man krydse kommunegrænserne?

Ja. Mellem de 38 kommuner, som er omfattet af de nye restriktioner kan man bevæge sig frit.

Hvis man tager til en kommune, som ikke er omfattet af restriktionerne, så er der en kraftig opfordring til, at man ”tager sine restriktioner med sig”.
Det vil sige, at man ikke går i biografen, på bar eller restaurant i en anden kommune, hvis man derhjemme er underlagt de restriktioner, at barer, restauranter og biografer er lukket.

Hvad må vi i julen?

Man må gerne holde jul med sine nærmeste pårørende, også selvom man ikke har set dem i lang tid.

Men opfordringen er, at man ikke er flere end 10 personer.