Nyt indkøbssystem giver nye leverandører muligheder

Nye tider på vej for håndværkere, entreprenører og andre som ønsker at løse opgaver for Faxe Kommune.

Det betyder, at alle både i og uden for kommunen kan byde på både store og små opgaver via et såkaldt dynamisk indkøbssystem. Alle der ønsker at byde ind på opgaverne skal dog først opfylde en række minimumskrav i systemet.

En opgørelse over mindre vedligeholdelsesopgaver på bygninger fra 2017 viser, at knap 90 procent af opgaverne blev løst af lokale leverandører i Faxe Kommune. Og på større bygge- og anlægsopgaver var det godt 70 procent. Det svarer til opgaver til sammenlagt 60 millioner kroner, som lokale virksomheder har løst for kommunen.

- Vores håb er, at det nye, dynamiske indkøbssystem skærper konkurrencen og får nuværende leverandører til at "spidse pennen", når de byder ind på at løse opgaver for os. Samtidig opnår vi, at nye tilbudsgivere - hermed også flere lokale leverandører -  får chancen for at give tilbud på kommunens opgaver og vise, hvad de kan, siger Eli Jacobi Nielsen, formand for Teknik- og Miljøudvalget.

I dag bliver helt små opgaver løst ved direkte bestilling hos en leverandør, kommunen kender i forvejen - det vil de også i et vist omfang i fremtiden. Og ved lidt større opgaver bliver der indhentet tilbud fra forskellige leverandører - både inden- og uden for kommunen.

Den proces bliver med det dynamiske indkøbssystem helt afkoblet enkelte medarbejdere. Det er samme proces, hver gang der skal gives pris, uanset hvilken medarbejder, der står for det konkrete indkøb. Og det vil være helt klart, hvordan man "kommer på listen", så man kan byde på kommunens opgaver - kriterierne for at man som virksomhed kan løse opgaverne vil være nøje defineret og selvsagt ens for alle.

- Det glæder mig også, at systemet er gennemsigtigt. Alle har mulighed for at se licitationsresultatet, uanset om man har afgivet bud. På den måde kan alle virksomheder se, hvilken pris de andre har budt ind med, og også hvem der har budt på opgaverne. Det synes vi er sund for konkurrencen, siger Eli Jacobi Nielsen.