Nyt samarbejde skal få flere førtidspensionister i job

Et nyt samarbejde mellem Faxe kommune og beskæftigelsesindsatsen KLAPjob skal hjælpe førtidspensionister med kognitive handicap i job på det almindelige arbejdsmarked. Kom til jobkaravane på Kultunariet, Søndergade 12 i Haslev på onsdag den 19. juni kl. 10-13 for at høre mere.

Rigtig mange borgere med kognitive udfordringer har lysten og evnen til at være en del af det ordinære arbejdsmarked.

Men for denne gruppe vil enhver tilknytning til arbejdsmarkedet oftest gå gennem et skåne- eller fleksjob.

Beskæftigelsesindsatsen KLAPjob under Landsforeningen LEV laver skånejob og fleksjob til mennesker med kognitive udfordringer, som har brug for støtte til at finde et arbejde.  Samarbejdet mellem Faxe Kommune KLAPjob skal sikre, at flere førtidspensionister får mulighed for at afprøve kræfter på en af kommunens mange arbejdspladser.

- Alle kan bidrage med noget. Det tror vi helt grundlæggende på her i Faxe Kommune. Og alle der kan, vil og har lyst, skal have muligheden for at arbejde. Derfor glæder jeg mig over, at vi i samarbejde med KLAPjob får sat fokus på, at borgere, som er på førtidspension, sagtens kan være en god ressource på vores lokale arbejdspladser, siger Faxe kommunens borgmester Ole Vive.

En af de personer, som har fået job gennem KLAPjob er 27-årige Bjørn Burkal, som arbejder i REMA 1000 i Rønnede.

- Det betyder alt for mig at have noget at stå op til og have et arbejde, hvor jeg bliver værdsat. Jeg får livsglæde, og jeg kommer ud og møder andre mennesker, så jeg ikke bare sidder derhjemme.

Hos KLAPjob håber man på, at samarbejdet med Faxe kommune vil resultere i, at endnu flere som Bjørn får øjnene op for alle de muligheder og fordele, der er ved at have et arbejde.

- Vi oplever en stor efterspørgsel på vores målgruppes arbejdskraft ude i virksomhederne i Faxe kommune. Så vi håber meget på, at samarbejdet vil skabe opmærksomhed blandt kommunens borgere, så endnu flere førtidspensionister har lyst og mod på at søge et job, siger KLAPjobs projektleder Claus Bergman Hansen.

Som en del af samarbejdet afholder KLAPjob og Faxe kommune en jobkaravane den 19. juni, hvor alle interesserede kan komme og høre mere om jobmulighederne for førtidspensionister i Faxe kommune.
Jobkaravanen finder sted onsdag den 19. juni klokken 10-13 i Festsalen Kultunariet, Søndergade 12, 4690 Halsev.

Tilmeldingsfrist mandag den 17. juni, og du kan skrive til bg@klapjob.dk eller telefon 26 83 24 72.
Det er gratis at deltage i jobkaravanen, og der vil være forfriskninger og musik.