Østskolen får rutineret og stærk skoleleder

58-årige Henrik Østergaard fra Hårlev bliver ny skoleleder for Østskolen i Faxe Kommune. Hylleholt Skole, Karise Skole og Rolloskolen får en skoleleder med mere end 15 års ledelseserfaring.

Når Henrik Østergaard træder ind på sit kontor på Rolloskolen mandag den 2. november, kan både elever, forældre, lærere, pædagoger og øvrige ansatte på Østskolen glæde sig over, at en ny skoleleder griber fat i roret.

Og de kan virkelig glæde sig, lover centerchef Henrik Reumert.

- Østskolen får en skoleleder, som i den grad formår at lede gennem de tre H'er, som vi har fokus på i vores center, nemlig ledelse med hovedet, med hjertet og med handling. Jeg er så uendeligt glad for, at han kommer med ombord og tager ledelse og skaber retning for Østskolen, for det har skolen virkelig fortjent. Samtidig får vi en leder, som vil kunne bidrage med rigtig meget på tværs af hele Faxe Kommune. Et stort, hjerteligt velkommen til Faxe Kommune, lyder det fra Henrik Reumert.

58-årige Henrik Østergaard er oprindeligt uddannet som lærer på Haslev Seminarium.
Sine første mange skolekridt sled han op på tavlerne på Hellested Skole på Stevns, hvor han også var it-vejleder.

En årrække var han tillidsrepræsentant, men han trådte senere over i rollen som viceskoleleder og senere konstitueret skoleleder.

På Hellested Skole begyndte en ledelsesmæssig karriere, som har ført ham via Ringsted til Slagelse og nu tilbage til hans eget nabolag i det sydsjællandske hos Faxe Kommune.

Henrik Østergaard har været leder af Valdemarskolen i Ringsted Kommune gennem fem år, og de seneste knap fire år har han været skoleleder af Marievangskolen i Slagelse Kommune.

Andre har beskrevet Henrik Østergaard som tillidsvækkende, åben, anerkendende og inddragende.

Alle gode kvaliteter når man skal rumme en skole med tre afdelinger. Men ikke mindst den inddragende ledelsesstil passer rigtig godt til Faxe Kommunes måde at skabe udvikling på - ikke mindst derfor er centerchef Henrik Reumert overbevist om, at Østskolen og Henrik Østergaard er et godt match.

- Først og fremmest glæder jeg mig til at påtage opgaven på Østskolen, og jeg glæder mig til at møde alle de kolleger, som arbejder på at give børnene de bedste forudsætninger i livet, siger Henrik Østergaard.

- Jeg glæder mig til, at vi sammen får identificeret nuværende egenskaber, styrker, svagheder og muligheder. Det er vigtigt, at alle får mulighed for at byde ind og inddrages i den efterfølgende proces. Ejerskab på alle niveauer er afgørende for, at vi kan leve op til de forventninger, som stilles til os.

Henrik Østergaard kommer ikke med nogen "pædagogisk revolution", som han selv udtrykker det.

Men han ved, at der er bundne og vigtige opgaver klar på skrivebordet, når han begynder:

Der skal skabes en fælles ramme og kultur for de tre afdelinger. Den fælles strategi om Børn i Fællesskaber i Faxe Kommune skal implementeres. Der skal sættes en pædagogisk og faglig retning. Og der skal ske en udvikling af ledergruppen og afdelingernes lederteams.

- Østskolen er godt på vej. Jeg skal sammen med ledelsen på de tre afdelinger gøre målsætninger til konkrete tiltag. Det kræver en fælles ledelse tæt på praksis og en medarbejderstab, der oplever en ledelse værende både insisterende og hjælpsom. Alle lederes potentialer skal i spil i det tætte samarbejde, som jeg ser frem til at få, siger Henrik Østergaard og understreger, at tydelig opgavefordeling og et højt, fælles refleksionsniveau er en del af løsningen.

Henrik Østergaard er gift med Kirsten og har en søn på 37 år, og i fritiden er han flittig tennisspiller. Helst en-to tenniskampe om ugen for "at have god samvittighed", som han udtrykker det.