Påbud på bosted ophævet ved første opfølgende besøg fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Styrelsen for Patientsikkerhed ophævede onsdag den 8. juni det påbud, der blev givet til bostedet "Boligerne Rådhusvej 63" i Faxe ved tilsyn den 25. januar 2022.

Styrelsen skriver i deres konklusion

- Vi konstaterede ved tilsynet, at Boligerne Rådhusvej 63 har arbejdet målrettet og systematisk med at bringe de sundhedsfaglige forhold vedrørende medicinhåndtering, sygeplejefaglige vurderinger, implementering af instruks for behandling af epilepsi, samarbejde med andre behandlingssteder og hygiejne i orden. Der er således igangsat en fokuseret indsats for patientsikkerheden.

- Politisk er vi tilfredse med, at påbuddet blev ophævet på det første opfølgende tilsyn fra styrelsen, udtaler Dorthe Adelsbech, formand for Socialudvalget i Faxe Kommune og tilføjer:

- Vi har fulgt bostedets arbejde med den handleplan, der blev iværksat straks efter påbuddet i januar. Derfor ved vi også, at der er gjort en stor og målrettet indsats for at rette op på de kritikpunkter, som gav anledning til påbuddet.

Udover den lokale indsats fra bostedets ledelse og medarbejdere, har Faxe Kommune styrket de sundhedsfaglige kompetencer i Socialpædagogisk Center.
Processen har medført et helt nødvendigt og positivt fokus på det tværfaglige samarbejde mellem pædagogiske og sundhedsfaglige medarbejdere.
Samarbejdet på tværs er en gevinst for det samlede Socialpædagogiske Center, som fremadrettet skal udbygges yderligere.

Baggrunden for styrelsens tilsyn i januar var en bekymringshenvendelse vedrørende manglende dokumentation og behandling af en beboers helbredsmæssige problemstillinger på bostedet, som er en del af Socialpædagogisk Center i Faxe Kommune.
Bostedet har plads til 18 beboere med varige funktionsnedsættelser og varierende behov for pædagogiske indsatser og hjælp i deres hverdag. Ved tilsyn tager Styrelsen for Patientsikkerhed udgangspunkt i de minimumskrav, som styrelsen vurderer skal efterleves på det pågældende sted for at understøtte, at behandling og pleje sker med den nødvendige omhu og samvittighedsfuldhed.