Politisk retning for Faxe Kommune er på plads
Den nye flertalsgruppe er enig om den politiske retning for Faxe Kommune de kommende fire år.

Det nyvalgte Faxe Byråd havde onsdag aften konstituerende byrådsmøde.
Mikkel Dam blev formelt valgt som borgmester gældende fra 1. januar 2026, og der blev udpeget medlemmer af råd og nævn med videre.
Den kommende byrådsperiode byder på lidt andre udvalg end i den periode, som slutter ved årets udgang.
Derfor falder udvalgene, medlemmerne i udvalgene og formandsposterne først endeligt på plads i begyndelsen af det nye år, når en ny styrelsesvedtægt bliver vedtaget.
Til gengæld har flertalsgruppen med Mikkel Dam i spidsen underskrevet den politiske del af deres konstitueringsaftale for de kommende fire år.
Aftalen sætter en tydelig retning for kommunens udvikling, og den bygger på fælles ambitioner om ordentlighed, åbenhed og et styrket samarbejde på tværs af byrådet.
Kommende borgmester fra 1. januar, Mikkel Dam glæder sig over aftalen:
- Jeg har oplevet et stærkt engagement og dybfølt ønske fra alle parter om at sænke de ideologiske parader for at nå i mål med en stærk og god aftale for borgerne i Faxe Kommune. Det er jeg glad for, og jeg vil gerne sende en tak til flertalsgruppen for det gode samarbejde, som har ledt os frem til aftalen, siger Mikkel Dam.
Han tilføjer:
- Aftalen giver os en tydelig politisk retning og et stærkt fundament for de kommende fire år. Vi har forpligtet os til et samarbejde, der bygger på ordentlighed, åbenhed, tillid og involvering - både internt i byrådet og i mødet med borgerne. Med denne aftale ønsker vi at styrke dialogen og skabe en kommune, der lytter, reagerer og handler i tæt samarbejde med dem, der er berørt af vores beslutninger.
Med aftalen forpligter parterne sig til at stå sammen om budgetprocesserne, styrke samarbejdet i byrådet og sikre, at beslutninger føres ud i livet og kommunikeres klart.
Aftalen tager afsæt i 12 hovedområder. Blandt de konkrete initiativer er:
Det gode børneliv: En løbende strategisk investering i hele 0-18-årsområdet - der hvor behovene er størst, og hvor langsigtede investeringer gør den største forskel.
Dagtilbudsområdet: Fokus er at løfte kvaliteten i dagtilbuddene gennem gennemsigtige normeringer, stærk faglighed og gode rammer, mere tid til nærvær og ro i hverdagen samt bedre planlægning gennem mulighed for forberedelsestid til det pædagogiske personale.
Skoleområdet: Fokus er blandt andet at løfte kvaliteten i folkeskolen gennem ro, retning og stærke fællesskaber. Vi skal øge inddragelse af medarbejdere og forældre, fremme styrket lokalledelse, ansvarlig inklusion med fleksible løsninger, to-lærer/pædagog-ordninger i indskolingen samt en mere sammenhængende og kvalificeret SFO.
Familieområdet: Et nyt Familieudvalg skal styrke kvalitet og retssikkerhed, samtidig med at genopretningsplanen fastholdes. Der udvikles en systematisk model for borgerinddragelse på området, og hjælpen til børn og familier med komplekse behov skal være hurtigere, tydeligere og mere sammenhængende.
Ældreområdet: En værdig og tryg ældrepleje med fokus på selvbestemmelse, opkvalificering og en fortsættelse af arbejdet med en moderne plejehjemsstruktur.
Klima, miljø og energi: En fireårig pause for nye store solcelleanlæg skal skabe ro og overblik i planlægningen, mens der samtidig arbejdes aktivt for at modgå Energinets planer om ikke at nedgrave højspændingskabler i kommunen. Faxe Kommune vil prioritere VE-løsninger med lokal merværdi, udarbejde en samlet plan for mulige arealer til batterianlæg, og gennemføre Grøn Trepart i tæt dialog med lodsejere, landbrug og naturorganisationer for at sikre rimelige, bæredygtige og lokalt forankrede løsninger.
Erhverv og turisme: En klar og strategisk retning for lokal erhvervsudvikling, herunder årlige arealstrategier og styrket myndighedsbetjening.
Borgerinddragelse: Et nyt §17,4-udvalg skal udvikle nye metoder til borgerdialog og samskabelse for at finde løsninger på komplekse udfordringer. Vi skal styrke partnerskabet mellem borgere, fagfolk og politikere for at skabe kvalitet, tillid og økonomisk bæredygtighed i velfærden.
Konstitueringsaftale – den politiske del
Faxe Kommune – en kommune der hænger sammen
De konstituerende partier i Faxe Kommune indgår med denne aftale et forpligtende samarbejde om kommunens udvikling i perioden 2026–2029. Parterne deler et fælles ønske om:
● En tydelig politisk retning, der når hele vejen ud i organisationen
● Et styrket samarbejde mellem borgmester, udvalgsformænd og byrådets grupper
● En politisk kultur præget af ordentlighed, åbenhed, tillid og involvering
● Tydelighed og eksekvering, hvor beslutninger følges til dørs og kommunikeres klart
● Borgere, der møder en kommune, som lytter, reagerer, viser rettidighed og fremstår troværdig
Den politiske retning for perioden bygger på følgende tolv hovedområder:
1. Det gode børneliv
2. Skoler og dagtilbud
3. Familieområdet
4. Ældreområdet
5. Klima, miljø og energi
6. Erhverv og turisme
7. Kulturområdet
8. Lokal udvikling og bosætning
9. Styring, økonomi og administration
10. Principper for politisk styring
11. Faxe Kommune som en attraktiv arbejdsplads
12. §17.4-udvalg: Borgerinddragelse og vilde problemer – tid til tillid
Det gode børneliv
Der er bred enighed om, at man skal sikre en løbende, strategisk investering i børneområdet. Det gælder hele 0-18 års området, hvor behovene er størst, og hvor de langsigtede investeringer gør den største forskel.
Det gode børneliv begynder med tryghed, trivsel og stærke relationer – og vores vigtigste opgave er at sikre, at alle børn får de bedst mulige rammer for at lykkes, uanset hvor de bor, og hvilke forudsætninger de har.
Vi vil styrke samarbejdet på tværs af de institutioner, der allerede er en del af Faxe Kommune – kommunale, frie og private. Ved at arbejde tættere sammen om faglighed, trivsel og sammenhæng, kan vi skabe et endnu stærkere og mere trygt børneliv. Fokus er på at udvikle og understøtte de tilbud, vi har i dag, gennem fælles løsninger og et åbent, tillidsfuldt samarbejde.
Der skal desuden være et styrket samarbejde om medarbejdertrivsel, så flere medarbejdere i skoler, dagtilbud og på familieområdet oplever arbejdsglæde, udviklingsmuligheder og vælger Faxe Kommune til som arbejdsplads.
Skoler og dagtilbud
Folkeskolen skal være et sammenhængende fællesskab, hvor elever, forældre, ledere og medarbejdere oplever ro, retning og kvalitet. Vi sætter særligt fokus på mistrivsel og skolevægring for at sikre tidligere handling og bedre hjælp.
Der skal ske en inddragelse og dialog med medarbejdere, ledere og forældrebestyrelser i forhold til at opnå indsigt i udfordringer og muligheder for udvikling.
Som led i den fortsatte udvikling af skolerne arbejdes der videre med anbefalingerne fra §17,4-udvalget ’Læring og Kvalitet’, herunder behovet for en tydeligere lokalledelse med større beslutningskraft, så skolerne får bedre muligheder for at løse deres opgaver tæt på eleverne.
Inklusion skal ske ansvarligt og med blik for det enkelte barn. Det kræver, at budgetmodellerne understøtter fleksible løsninger, så hvert barn får det skoletilbud, der matcher dets behov – hverken mere eller mindre.
Som en del af dette ser vi to-lærer/pædagog-ordning – særligt i 0.-3. klasse – som en væsentlig del af løsningen, fordi stærke, nære voksenrelationer og ekstra faglig støtte i de første skoleår giver bedre trivsel og mere ro til læring for alle børn.
SFO’erne styrkes som en central del af børnenes hverdag med bedre sammenhæng til skolen. Kvaliteten løftes gennem tydelige rammer, god koordinering og stærke voksenrelationer – særligt i de første skoleår.
I dagtilbuddene skal normeringer opgøres og oplyses, så de afspejler den reelle bemanding og giver et klart billede af kvaliteten i hverdagen.
Stærk faglighed og gode fysiske rammer er grundlæggende forudsætninger for, at både børn og medarbejdere kan trives og lykkes. Derfor skal der arbejdes med mere tid til nærvær, ro og faglige prioriteringer i hverdagen.
Derudover vil vi afsøge mulighederne for forberedelsestid til det pædagogiske personale, med afsæt i de positive erfaringer, der er gjort i andre kommuner. Dette for at løfte kvaliteten og skabe bedre planlægning og sammenhæng i det pædagogiske arbejde.
Familieområdet
Der oprettes et nyt Familieudvalg for at styrke det samlede fokus på kvalitet, fremdrift og retssikkerhed på familieområdet.
Der er enighed om at fastholde genopretningsplanen og samtidig indarbejde Ankestyrelsens ’Analyserapport – Faxe Kommune’ (september 2025) i det videre arbejde. Begge spor skal danne grundlag for en mere robust og sammenhængende indsats.
Borgerdialogen på området skal styrkes, så samarbejdet med børn, unge og familier kendetegnes af tillid, åbenhed og klar retssikkerhed. Der skal udvikles en model for systematisk inddragelse af borgernes erfaringer og oplevelser på familieområdet gennem hele perioden.
Der tages et tydeligt fagligt og politisk ansvar for familier med komplekse og samtidige behov. Oprydningen på det specialiserede børneområde fortsætter, indtil området er stabiliseret, og sagsbehandlingen opleves tydelig, sammenhængende og til gavn for familierne.
Børns og familiers rettigheder skal styrkes, og hurtig hjælp til børn med behov for støtte skal prioriteres.
Som en del af kvalitetsløftet skal antallet af klager reduceres, og der gennemføres udvidet kontrol af, at indsatser leveres som visiteret.
Data skal være valide og bruges aktivt i den politiske og økonomiske styring.
Der skal være en effektiv, tilgængelig og økonomisk bæredygtig børnetandpleje. Muligheder for at sikre et stabilt tilbud til børn og unge i hele kommunen skal afsøges – herunder samarbejde med private klinikker.
Ældreområdet og seniorliv
Demografien vil medføre et stigende pres på ældresektoren i de kommende år, og flertalsgruppen har fokus på at imødegå de udfordringer, der følger heraf.
Der skal arbejdes for en værdig ældrepleje, hvor selvbestemmelse for den ældre, tillid til medarbejdere og ledelse skal være bærende elementer, i overensstemmelse med ældrereformens intentioner.
Ældreområdet skal være kendetegnet ved værdig og tryg ældrepleje. Der vil være særlig opmærksomhed på at følge op på, hvordan ældrereformens intentioner vedr. selvbestemmelse for den ældre i tæt samarbejde mellem ledere, medarbejdere og pårørende, bliver virkeliggjort.
Vi fortsætter arbejdet med en ny plejehjemsstruktur i kommunen. I den sammenhæng skal der også arbejdes med hvilke muligheder der kan være for, at ældre kan vælge mellem tilbud, der bedst matcher deres behov og ønsker.
Friheden til at træffe beslutninger hele livet igennem er vigtig. Frihed gælder både i relation til valg af pleje, og hvor man ønsker at bo.
Kvaliteten i ældreplejen skal styrkes gennem bedre visitering, opkvalificering og målrettet rekruttering. Datagrundlaget forbedres med stærkere analyser, og der skal sikres løbende opfølgning.
Det er væsentligt at kunne tilbyde rammer og vilkår for medarbejderne på ældreområdet, der gør det attraktivt at arbejde i netop Faxe Kommune.
Der skal arbejdes videre med anbefalinger fra §17,4-udvalget ’50+ og ensom’.
Samarbejdet skal styrkes mellem seniorområdet og frivillige- og foreningsområdet.
Klima, miljø og energi
Der indføres en fireårig pause for nye, større solcelleanlæg. Pausen skal sikre ro og overblik.
Kun i helt særlige tilfælde kan byrådet vælge at gøre en undtagelse – og kun hvis et projekt dokumenterer markant lokal merværdi, minimal landskabelig påvirkning og en placering i tråd med kommunens langsigtede planlægning. Dette kan fx være strategisk placering langs motorvejen eller i eksisterende industrikvarterer.
Der vil blive set positivt på ansøgninger om solcelleanlæg på offentlige bygninger og industribygninger, forudsat at de overholder gældende byggeregler og lokalplanbestemmelser.
For andre VE-anlæg end solcelleanlæg kan Plan og Kulturudvalget træffe en konkret politisk beslutning om igangsættelse af lokalplan, når en ansøgning foreligger.
EU’s nye bygningsdirektiv indfører minimumskrav om solenergi på tage for bygninger over 250 m², primært for nye offentlige og andre ikke-boligbygninger og visse eksisterende bygninger. Faxe Kommune skal arbejde for at bruge de muligheder der gives her og i den nationale lovgivning, der implementerer direktivet.
Plan og Kulturudvalget skal i det første år af byrådsperioden sikre, at der udarbejdes en oversigt over mulige arealer til batterianlæg i industriområder og nær relevant infrastruktur. Formålet er at styrke kommunens forberedelse og attraktivitet over for potentielle investorer.
Alle parter er enige om, at byrådet skal markere en klar og tydelig modstand mod Energinets planer om ikke at nedgrave højspændingskablerne i Faxe Kommune i projektet “Ringsbjerg–Vordingborg”. Byrådet vil derfor arbejde aktivt for national politisk indflydelse med henblik på at få planerne ændret.
Faxe Kommunes ’Klimaplan 2022-2050’ udgør fundamentet for klimaindsatser, herunder klimatilpasning med fokus på kystsikring, vandparkering og håndtering af regnvand. Indsatserne skal prioriteres efter løsninger, der samlet set belaster borgerne mindst. Der arbejdes aktivt videre med anbefalingerne fra §17.4 udvalget ’Grøn Omstilling’
Når den kommunale bilpark skal i udbud, skal der være fokus på grøn transport, driftsoptimering og flådestyring. Der skal undersøges, om det er muligt at optimere driften inden udbuddet for at sikre bedst mulig styring og økonomi.
Faxe Kommune skal være aktiv og opsøgende på miljøområdet.
Faxe Kommune vil gennemføre Grøn Trepart-aftalen på en måde, der er fair, gennemsigtig og lokalt forankret. Arbejdet skal ske i tæt dialog med lodsejere, landbruget og naturorganisationer, så løsninger og kompensation bliver rimelige og tydelige for alle parter.
Implementeringen skal understøtte den nationale grønne omstilling ved at bidrage til reduktion af CO₂ og kvælstofudledning og fremme biodiversitet. Udtagning af lavbundsjorder og skovrejsning skal ske med respekt for naturens økosystemer og de lokale landskaber.
Processen skal være åben og transparent, med løbende information til borgere, erhverv og interessenter. Arbejdet forankres i et tæt samarbejde mellem relevante aktører, så Grøn Trepart kan skabe balancerede løsninger, der gavner både klima, natur, erhverv og lokalsamfund.
Erhverv og turisme
Faxe Kommune skal være en kommune, hvor både små og større virksomheder trives og har mulighed for at vækste. Vi vil skabe rammer, der understøtter lokal vækst og gør det lettere at drive og udvikle de virksomheder, der allerede er her.
Der skal skabes flere lokale arbejdspladser, og der skal findes løsninger, som fremmer lokalt engagement og vækst. Den kommunale planlægning skal understøtte kommunens borgere og erhvervsdrivende således, at projekter kan realiseres lokalt.
Vi prioriterer levende bymidter, stærke lokalsamfund og en lokal erhvervsudvikling, der understøtter turisme og oplevelsesøkonomi samt ses i sammenhæng med lokaludvikling og bosætning.
Faxe Kommune skal have en klar og strategisk retning for erhvervsudvikling og jobskabelse. Der skal arbejdes målrettet for at tiltrække erhverv, der skaber relevante og bæredygtige arbejdspladser for kommunens borgere. Kommunens erhvervsarealer skal sælges strategisk – ikke nødvendigvis hurtigt.
Erhvervsarealer udbydes efter en samlet årlig arealstrategi, der godkendes af byrådet. Strategien fastlægger tydelige kriterier for salg, herunder branchetyper, jobskabelse, placering og økonomiske hensyn. Arealer sælges, når det understøtter strategiens mål.
Samarbejdet mellem kommunen og både eksisterende og nye virksomheder skal være kendetegnet ved god erhvervsservice samt en klar og forudsigelig myndighedsbetjening, så virksomheder oplever ordentlighed, tempo og tydelige rammer.
Turisme rummer et stort potentiale for Faxe Kommune og kræver en selvstændig opmærksomhed. Turismeerhvervet spænder fra frivillighed og foreningsliv til enkeltmandsvirksomheder, kulturbegivenheder og større aktører. Der skal være plads til udvikling i alle dele af erhvervet, og der skal afsøges initiativer, der kan styrke den lokale oplevelsesøkonomi og skabe mere aktivitet i kommunen.
Kulturområdet
Kulturen styrker fællesskaber og sammenhængskraft som et væsentligt element i velfærden. Kulturen skaber liv i lokalsamfund og kan være en stærk drivkraft for lokal erhvervsudvikling.
Der skal ses på samarbejde mellem kulturen og turismen for en optimering af begge områder. Der skal aktivt arbejdes med muligheder for søgning af centrale puljer samt fundraising.
Den vedtagne kulturpolitik skal følges og gerne udvikles endnu mere. Der skal være opmærksomhed på frivillighed og professionalisering i de kulturelle tilbud.
Kulturen skal geografisk spredes over hele kommunen med særlig respekt for særegne muligheder for byernes oprindelse og historie.
Fyrtårne kan udvikles endnu mere og flere fyrtårne kan komme til. Det er stadigvæk vigtigt med græsrøddernes arbejde.
På fritidsområdet skal den godkendte facilitetsplan nøje gennemgås, og der skal være inddragende dialog om prioriteringen af de økonomiske midler. Vi vil understøtte fællesskabet og få midlerne til at række længere. Mulighed for deling af lokaler og faciliter er en vej til dette.
Lokal udvikling og bosætning
Faxe Kommune skal have stærke lokalsamfund, hvor der bygges videre på de lokale styrker og værdier.
Boligudvikling skal ske dér, hvor der samtidig er kapacitet i skoler, dagtilbud, infrastruktur og fritidsliv. Nye boligområder skal have en vis diversitet i boligtyper – fx familieboliger, almene boliger, seniorvenlige løsninger og bofællesskaber – når det passer til områdets karakter og lokalplanens rammer.
Boligudvikling og bosætningsstrategi hænger tæt sammen. For at tiltrække nye familier skal der være tydelig sammenhæng mellem nye boliger og adgang til gode dagtilbud, stærke skoler, fritidsmuligheder og velfungerende infrastruktur.
For at sikre den ønskede udvikling skal muligheden for at erhverve jord og arealer være et af de centrale værktøjer til at realisere målene for kommunen.
Infrastrukturplanlægning ved nye områder skal tænkes langsigtet, så trafik, vejadgang, stier og cykelstier kan udvikles uden at belaste eksisterende boligområder – til gavn for både gående, cyklister og lokale børn.
En god og sammenhængende infrastruktur er en forudsætning for lokal udvikling og bosætning: adgang til motorvej, gode forbindelser på almindelige veje, sikre stier og cykelstier, hensyn til tung trafik og en velfungerende offentlig transport. Herunder også en fokus på mulighederne for at transportere sig mellem vores byer.
Styring, økonomi og administration
Faxe Kommune skal have en stabil og ansvarlig økonomi, der gør det muligt at investere i udvikling og nødvendige anlæg.
Budgetprocesserne skal forenkles. De skal starte tidligere på året, og der skal være klart, kortfattet og tilgængeligt materiale både ved budgetlægningen og i de løbende økonomiopfølgninger.
Der skal være større gennemsigtighed i prioriteringerne, så borgerne tydeligt kan se, hvad der bruges penge på, og hvilke midler de enkelte områder råder over.
Budgetterne skal være enkle og forståelige. De skal fremlægges i nominelle størrelser, så man kan se de faktiske beløb i tillæg til de tekniske reguleringer samt med en beskrivelse af, hvordan ændringerne i de tekniske korrektioner er fremkommet.
Direkte og afledte konsekvenser af konkrete budgetforslag skal være tydelige.
Der skal samtidig arbejdes målrettet for at reducere antallet af politikker og strategier. Kommunen har i dag for mange dokumenter, der ikke er adfærdsregulerende og som bruger unødvendige ressourcer på udvikling, implementering og kommunikation. Fremover skal der kun udarbejdes politikker og strategier, når de giver reel værdi, er nødvendige for lovmedholdelig drift eller skaber klar retning i hverdagen.
Der skal arbejdes systematisk med at skabe fælles mål og indsatser og at styrke samordningen på tværs af opgavesøjler med udgangspunkt i borgerens perspektiv.
Indkøb og udbud skal i højere grad tilrettelægges, så lokale virksomheder får mulighed for at byde ind og levere på kommunens opgaver.
Skatten i Faxe Kommune skal holdes i ro i hele byrådsperioden.
De konstituerende partier og lister i flertalsgruppen forpligter sig til at stå samlet om den årlige budgetproces og den endelige budgetaftale. Alle konstituerende partier og lister indgår aktivt i budgetdrøftelserne og det økonomiske samarbejde for at sikre stabilitet, gennemsigtighed og et fælles politisk fundament for Faxe Kommune.
Principper for politisk styring
Faxe Kommune skal arbejde med en systematisk og langsigtet tilgang til investering i mennesker. Vi vil identificere områder og indsatser, hvor vi kan opnå bedre kvalitet for samme ressourcer – eller samme kvalitet for færre midler.
Der skal arbejdes med strategiske partnerskaber med henblik på at styrke samarbejdet med civilsamfundet som en vej til at udvikle velfærden.
Der skal være en åben, ordentlig og respektfuld politisk samtale i Faxe Kommune. Det gælder både i byråd og udvalg og i dialogen med borgere, foreninger, virksomheder, organisationer og medarbejdere. Fortællingen om Faxe Kommune skal styrkes gennem tydelig og sammenhængende kommunikation.
Materialer til de politiske møder skal være korte, konkrete og forståelige, så beslutninger kan træffes på et klart grundlag.
Borgmesteren skal kommunikere bredt og løbende til hele byrådsgruppen om relevante og aktuelle spørgsmål og arbejde aktivt med strategisk interessevaretagelse i dialog med Christiansborg, KL og øvrige eksterne aktører.
Der etableres faste og strukturerede gruppemøder for flertalsgruppen, og der skal være et tæt samarbejde mellem borgmester og udvalgsformænd, herunder regelmæssige statusmøder med en fast dagsorden.
Der skal fremover være politisk repræsentation i ansættelsesudvalget ved ansættelse af centerchefer og stabschefer (niveau 3). Økonomiudvalget træffer beslutning pr. gang i forhold til hvem der deltager fra politisk niveau i ansættelsesudvalget.
Faxe Kommune som en attraktiv arbejdsplads
Der skal være et styrket fokus på medarbejdertrivsel, så alle medarbejdere oplever en positiv udvikling i deres arbejdsmiljø. En sund arbejdsplads er kendetegnet ved god samarbejdskultur, kompetent ledelse og et lavt sygefravær.
Tilknytning af dygtige medarbejdere og ledere er afgørende. Medarbejderne er kommunens vigtigste ressource, og derfor skal Faxe Kommune udvikles til en arbejdsplads, hvor trivsel, gode arbejdsvilkår og ledelsesmæssig kvalitet er højt prioriteret.
Faxe Kommune skal være en attraktiv arbejdsplads, der både kan rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere og ledere på tværs af hele organisationen.
§17,4-udvalg: Borgerinddragelse og vilde problemer – tid til tillid
Der nedsættes tre §17,4-udvalg. Flertalsgruppen har formandskabet i ét af periodens tre §17,4-udvalg, som skal arbejde med følgende emne.
Udvalget skal udvikle og afprøve nye metoder til borgerinddragelse og samskabelse for at finde løsninger på komplekse udfordringer med særligt fokus på børn og unges mistrivsel. Formålet er at styrke hverdagsdemokratiet gennem åbenhed, dialog og partnerskab, så borgere, fagfolk og politikere sammen skaber kvalitet, tillid og økonomisk bæredygtighed i velfærden.
Emnet for de øvrige to udvalg fastlægges senere.