Smitteopsporingen har virket

Det seneste døgn har der ikke været flere nye smittetilfælde i forbindelse med Covid19-udbruddet blandt udenlandske håndværkere i Faxe Kommune.

Derudover er der alene melding om et enkelt nyt smittetilfælde i kommunen, der ingen sammenhæng har med de smittede håndværkere.

Fra i morgen tirsdag kan nogle af håndværkerne, der er bosat i Faxe Kommune, begynde at arbejde igen, og som en naturlig konsekvens, vil disse håndværkere derfor igen være at finde i bybilledet. De smittede er nemlig raske, når de efter syv døgn fra den konstaterede smitte har været symptomfrie i 48 timer.

Søndag var det totale tal for smittede blandt de udenlandske håndværkere på 81.

Politiet har oplyst, at ingen af de borgere, som blev testet ved den mobile testenhed ved Dagli’ Brugsen i Terslev den 15. og 16. oktober er konstateret smittet.
Smitteopsporingen og inddæmningen har heldigvis virket, og der har været et godt samarbejde mellem de involverede myndigheder, der indgår i den Regionale Beredskabsstab, og med arbejdsgiveren for de østeuropæiske håndværkere.

Faxe Kommune har søndag overladt isolationspladserne på Hotel Gitterly i Haslev til Region Sjælland, der sammen med Styrelsen for Patientsikkerhed har sørget for relevant indkvartering af håndværkere. Hotel Gitterly huser ikke-smittede personer.