Succes med tæt støtte til familier

Flere familier har fået det bedre som resultat af et tæt samarbejde med Faxe Kommunes såkaldte Task Force. Det er familier, hvor forældre er arbejdsløse, og hvor der er bekymring for børnene. Det viser midtvejsevalueringen af Task Force-indsatsen.

Voksne er kommet i arbejde og flere børn har langt mindre fravær i skolen.

Det er den glædelige, foreløbige konklusion på et arbejde, som Faxe Kommunes beskæftigelsesudvalg satte i gang for cirka halvandet år siden.

Projektet blev døbt Task Force. Målgruppen er familier, hvor forældrene er uden for arbejdsmarkedet, og hvor der samtidig er en bekymring for børnene.
Formålet er, at forældrene bliver selvforsørgende, og at børnene på lang sigt også bliver det.
De første 16 måneder af projektet har vist, at en tæt og håndholdt indsats i familierne giver øget trivsel og livskvalitet hos familierne. I flere tilfælde fører det til selvforsørgelse - men evalueringen viser også, at det blandt andet afhænger af viljen til forandring hos familierne.

10 familier er afsluttet i projektet og heraf er fem voksne kommet i arbejde eller uddannelse.
Fem børn med bekymrende fravær er reduceret til et barn med bekymrende fravær.
I tre af familierne er børnesagerne afsluttet, fordi der er god trivsel og udvikling.

Når en familie bliver en del af Task Force-indsatsen, så er det samtidig Task Force-medarbejderne, som har den tætte kontakt med familierne og koordinerer andre indsatser, hvis der er behov for det.

Midtvejsevalueringen viser, at der er overvejende gode tilbagemeldinger fra familier og samarbejdspartnere.

Det glæder formanden for beskæftigelsesudvalget, Bente Abrahamsen:

- Det er virkelig positivt, at vi her har fundet en måde at samarbejde med hele familier på, så det giver mening for dem, og så det fører til en forandring for både børn og voksne. Det er rigtig godt gået, af de forældre, som har ydet en stor indsats for at ændre på deres livsbane. Det skylder vi dem stor ros for, siger Bente Abrahamsen.

- Det glæder mig også, at dette projekt – på den lange bane – også kan betyde noget rent økonomisk. Det er for tidligt at sætte beløb på, men erfaringer fra andre kommuner viser, at det giver god økonomisk mening. Så det er jo en win-win situation, både på det menneskelige plan for familierne og for kommunen, tilføjer formanden.

Afdelingsleder på Vestskolens afd. Vibeeng, Susanne Meyer Christensen, fortæller om sine erfaringer med Task Force-indsatsen:

- Samarbejdet med Task Force har antaget forskellige former afhængig af den enkelte sags kompleksitet, men fælles for samarbejdet er at vi som skole oplever, at der skabes et helhedsbillede af familien. Som leder oplever jeg samarbejdet med Task Force-medarbejderne som en stor støtte i det til tider problematiske samarbejde, idet vi kan berige hinanden med forskellige perspektiver ind i en sag, udtaler Susanne Meyer Christensen i midtvejsevalueringen.

Hun tilføjer:

- Barnet er sat i centrum, og alle har en interesse i at skabe løsninger som øger barnets trivsel både hjemme og i skolen. Det er ikke anderledes, end vi plejer at gøre - altså at sætte barnet i centrum - forskellen er blot, at med Task Force bliver der også skabt løsninger og handlinger i hjemmet. Vi oplever en tæt og meget konstruktiv dialog med medarbejderne fra Task Force og skolens personale oplever at blive bekræftet i, at det de gør og kan er af stor betydning for både barn og familie. Alle har brug for at høre, at det de knokler med hver dag, giver mening.