Tak til alle deltagere på borgermødet den 7. oktober

Tirsdag aften var cirka 70-80 borgere samlet på Nordskovskolen til et borgermøde om vores udviklings- og genopretningsarbejde på familieområdet.

Ledelsen på området gav en status på de mange tiltag, der er gjort, siden vi for et år siden meddelte offentligt, at vi havde konstateret fejl i vores sagsbehandling på området.

Der er sket meget. Men vi ved, at vi har et stort arbejde foran os. Det fremgik også af de kommentarer og spørgsmål, som kom fra salen tirsdag aften. 

Vi anerkender fuldt ud, at sagsbehandlingen ikke har været god nok i tidligere sager – og ja, der vil også vil være fejl i nye sager. Det tager vi det fulde ansvar for.

Vi er midt i en stor udviklingsproces med kompetenceudvikling, tilsyn og mange andre tiltag, men vi ved godt, at det tager tid, før I som borgere mærker den fulde effekt. Det er en enormt vigtig opgave, den skal gøres ordentligt, og derfor kommer den også til at tage tid. Vi er på vej i den rigtige retning, og med støtte fra Social- og Boligstyrelsens Task Force arbejder vi hver dag på at løfte kvaliteten.

Mia Green fra vores familiepanel fortalte om, hvad borgerne i familiepanelet har arbejdet med. Der skal lyde en stor tak til Mia Green for at fortælle om det – og ligeså en meget stor tak til alle borgerne i familiepanelet for deres store arbejde i familiepanelet.
 

På mødet var der desuden drøftelser i mindre grupper, hvor mødedeltagerne kunne give os yderligere input.
Alle input er samlet sammen, og I kan se de renskrevne noter nederst på siden. 
Materialet vil blive behandlet i Familiepanelet og indgå i det videre arbejde med at skabe kvalitet i sagsbehandlingen og i mødet og kommunikationen med borgerne.

Herunder kan I ligeledes læse præsentationen om status på arbejdet med udviklings- og genopretningsplanen samt Familiepanelets arbejde.


Kanaler for dialog og kommunikation

På mødet hørte vi, at mange borgere fortsat oplever, at det er vanskeligt at komme igennem på telefonen til deres rådgiver.

Det arbejder vi intenst på at forbedre. Vi har valgt at genåbne vores borgermøde-email - borgermoede@faxekommune.dk

Så oplever du, at du har svært ved at få kontakt til din sagsbehandler, så skriv til den mailadresse.
Mailen vil blive tjekket minimum et par gange ugentligt.

Er familiepanelet noget for dig?

Hvis du har fået lyst til at blive en del af familiepanelet og bidrage til udviklingen af familieområdet, så skriv gerne til os på e-mail: borgermoede@faxekommune.dk

Send os en kort beskrivelse af dig selv og dine kontaktoplysninger. 

Kontakt os med kommentarer og input

Hvis du har kommentarer til os eller vigtigt input til vores udviklingsarbejde, så skriv gerne til os på e-mail: borgermoede@faxekommune.dk

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til din sag hos os, så vil vi bede dig om at tage kontakt til din sagsbehandler. 

Noter fra gruppearbejdet

1. Hvad hæftede du dig ved under gennemgangen af udviklings- og genopretningsplanen?

• Der er en plan, og vi lytter os til at der er progression.
• Det lyder som om I vil, og at I er begyndt at tage hånd om medarbejderne.
• Manglende fremdrift.
• At det hele lyder så fint, men præcis det samme sker jo i nye sager.
• Særlig indsats i komplekse sager?
• Sammenhæng mellem afgørelser og indsats. Angst - behandling - manglende kompetencer.
• Forældregrupper med fælles problematikker.
• Sagsbehandlere kan ikke tage relevante og vigtige beslutninger. - beskatningskompetencer.
• Bedre arbejdsmiljø.
• Tag telefonen - Afgør på ansøgningen.
• Hvordan ser man forråelse.

2. Hvad gjorde dig glad at høre?

• Super inddragelse af familiepanelet.
• Dejligt at der er fokus på overgangen fra barn/ung til voksen.
• Der er nogen, der tager telefonen.
• Ida/Hanna er ikke bange for at tage ansvar.
• Der er ikke noget at glæde sig over - samme gamle vin på nye flasker!
• Punkter fra familiepanelet var rørende. Det er godt, der er dannet et familiepanel.
• Familiepanelet er kommet op og køre.
• Familiepanelet er fantastisk.

3. Hvad savnede du at høre om?

• Flere detaljer om Task Force og de 20 punkter.
• *Fra medarbejderen: Frygteligt menneskesyn i ledelsen skaber dårlig arb. miljø.
• Kommunikation - Fortæl hvor vi er i sagen - Hvad kan vi forvente.
• Familiepanelet, fantastiske tanker, men hvor er det i praksis? Familierne ser det ikke.
• Det hedder en social rådgiver, burde de så ikke rådgive?
• Hvordan vil i møde forældrene og hvornår?
• Hvorfor bruges ankestyrelsen som forlænget arm?
• Flere konkrete eksempler på fremskridt.
• Hvem laver afgørelserne? Rådgiveren siger det ikke er hende.
• Hvem har beslutningskompetencer?
• Har alle fået et skriftligt brev om de er en del af genopretningsplanen?
• Hvornår er de færdige med at kontakte alle forældre?
• Der mangler nærhed i genopretningsplanen.
• Fint at have fokus på personale, men børnene bliver glemt.
• Hvordan skal indputs fra familiepanelet implementeres?
• Politianmeldelser.
• Flere konkrete eksempler på hvad vi gør anderledes. Udvikling mere konkret.
• Konkrete tiltag i hverdagen.
• Hvad kan kommunen tilbyde? Hvor finder man oplysningerne på hjemmesiden?
• Rådgiver laver ikke notat på de møder der afholdes med familien og skolen. Dreng med skolevægring, autisme skulle på skovkildeskolen. Han har brug for at blive grebet.

4. Hvad bekymrer dig, og hvad mangler du svar på?

• Der mangler en beskrivelse af hvilke pædagogiske metoder man bruger i specialskolen/Skovkildeskolen m.v.
• Nu er man igen opdelt, så man får ny sagsbehandler når man fylder 15?
• For mange aktører som familier skal holde snor i…
• Hvordan sikrer vi at borgere ved om deres sag er helt ajourført eller om de selv skal henvende sig om eventuelle svar.
• “Så holder jeg min mund” - Manglende dialog og lydhørhed!
• Ressourcespild er et problem.
• Mangler en komplet oversigt over familie lovgivning der ikke er overholdt.
• Gennemsigtighed i arbejdsgange.
• Nye børnesager med fejl.
• Bekymrende at I spørger: Hvorfor skal vi inddrage? Det giver ikke tryghed, men anledning til bekymring - Det er lovpligtigt.
• De fortsatte fejl i sagsbehandlingen.
• Tonen, også overfor borgerne på mødet, siger meget om, hvorfor tonen er som den er overfor forældrene.
• At man ikke vil debattere med borgerne + at lederne direkte lyver.
• At barnets lov ikke bliver overholdt.
• Hvorfor bliver sagsbehandlerens direkte leder ikke fyret, når det er dem, som er det største problem i afdelingen?
• Genopretningsplanen og arbejdet med dem som undskyldning for lang sagsbehandlingstid. Det konstateres - Det har Faxe Kommune sagt som svar til Ankestyrelsen. Flaskehals.
• Sagsbehandlerne bliver syge og kan sygemelde sig - det kan familierne ikke.
• Det er et problem at de ikke har beslutningskompetencerne.
• Hvornår kan man forvente at mærke en forskel?
• Svært at få kontakt til kommunen og få fremgang i sin sag selvom man efterspørger mange gange.
• Balance mellem gamle sager/ansøgninger og nye - er der tid?
• Manglende svar og tilbagemelding på mail og telefon.
• Hvis man ikke danser efter Faxe Kommunes pibe, så bliver man truet til det alligevel.
• Sagerne genoprettet uden hjælp til børnene.
• Hvad med krisehjælp til forældrene/familierne.
• Kompetenceniveau opleves forskelligt.
• At tilgangen fortsat er at det som udgangspunkt er forældrene der er problemet.
• Vi er blevet anbefalet at klage af skole, rådgiver mv. fordi det er en rettighed. Vi vil hellere samarbejde end at klage og sagen henlægges.
• 1 indsats udelukker at der kan iværksættes yderligere indsats = Ikke både specialiseret psykolog samtaler og KP indsats.
• Familiebehandling stopper ved behandlingsskole. Det virker ikke for familien.
• Der er et magtforhold, vi bliver utrygge og sårbare.

5. Hvad er, set fra dit perspektiv, det vigtigste, der skal arbejdes videre med?

• Arbejdsmiljøet: - Der mangler hænder! - Nye sagsbehandlere bliver udskældt…
• Stor udskiftning af personale og ledere…
• Arbejdsro til afdelingen.
• Lyt til familiepanelets gode pointer.
• For meget håndvaskeri - tag ansvar.
• Behov for helhedsorienteret og tværfagligt samarbejde.
• Info om skift af sagsbehandler.
• Tillid, kig evt. på ledelsen der dikterer afgørelser.
• Deltagelse i netværksmøder og søge viden om barn/unge.
• Det er vigtigt at informere om muligheder for bisidder.
• Lyt nu på forældrene, vi kender vores børn bedst.
• Vi skal have læst referat op af mødet inden vi går! Vi skal kunne genkende os selv.
• Bare gør det rigtigt fra start!
• Der opleves ikke forbedring.
• Arbejdsmiljøet skal blive bedre.
• Korrekt kommunikation.
• Borgerne bør ikke vente på at rådgiver og visitationsudvalget bliver enige og træffer afgørelse.
• Holde sin egen sag kørende, for ellers sker der ikke noget.
• De rettelser man beder om bliver lagt til sag - skal ske.
• At andre tager ansvar for at sikre fremdrift i sagen. Ikke borger selv.
• Oplever at sager trækkes ud med vilje.
• Hurtigere sagsbehandling så der ikke går år.
• Personafhængigt hvordan de enkelte sager håndteres.
• Skolevisitation bevilger 8 timers støtte… Der sker ikke noget!
• Kommunikation er vigtigt for os. Telefonopkald i stedet for e-Boks. Lad os høre fra jer i myndigheden.
• Det kan ikke være rigtigt, at man kan lave fejl og være umenneskelig og stadig have et job. Vil du det job - har du de menneskelige kompetencer.

6. Hvordan skaber vi de bedste kanaler, så vi kan lytte til dine ønsker?

• Borger/FAXE - parterapi med prof. mæglere for de 10 værst belastede.
• Møder med meningsdannere - mød dem i kritikken.
• Sig til borgerne hvis du ikke har hørt fra en sagsbehandler og du mener der er noget galt, så kontakt din sagsbehandler.
• Mailbox.
• Lyt til den enkelte.
• Hent hjælp og erfaringer fra andre kommuner.
• Anerkend at forældrene er eksperter i deres eget barn og at I sidder med forældre i krise og sorg.
• Tage telefonen, svar på mail.
• Lyt! - Lade være med at gå i forsvarsposition.
• Borgerrettede målepunkter “Effektmål”.
• Familiepanelet.
• Forventningsafstemning med sagsbehandleren.
• Måske have et ugentligt møde, hvor der samles op på “sagen”.
• En kanal hvor man bliver svaret (og hørt).
• Ansvaret for at afklare mellem afdelingerne er ikke borgerens.
• At sagen kommer til Ankestyrelsen er ikke trussel. Det kan nærmest vinde tid.

Blandede

• Øge den strategiske kommunikation til borgerne.
• Fællesfaglig tilgang… Brug mellemledere/koordinatorer til kulturforandring.
• Notatpligt, også af telefonsamtaler - objektivt/sagligt.
• Lederne skal lede nedad - Hvilke forventninger til medarbejderne kan stilles, hvis lederne ikke kan.
• Faglig supervision.
• Kig på leder/koordinator kompetencer.
• Øge den administrative understøttelse.
• Proaktiv kommunikation og kontakt til familier - “drop-in”.
• Professionalisme.
• Synliggørelse af genvejen.
• Tag telefonen. Vær til rådighed. Vend tilbage.
• Faglig kompetence “på gulvet”.
• Hold de aftaler der laves med familierne. Giv besked.
• Kommunikation, kommunikation, kommunikation.
• Hvad med alle de familier, som har fået at vide at der ikke er fejl i deres sag selvom de er spækket med fejl?
• Task Force resultater, fortsatte fejl – hvornår stopper det, ændringer hvor er de, I passer ikke på vores familier eller børn.
• I fjerner altså en families netværk ved at angribe familien.
• Dialog kræver samarbejde og ikke trusler.
• Der bliver slet ikke hørt omkring det faktuelle. Der sker fortsat massive fejl i mange sager. Hvad med ledelsens og socialrådgiverens opførsel?
• Faxe Kommune overholder ikke borger- og menneskerettigheder.
• Alle de mange anbringelser I har i Faxe Kommune er langt over landsgennemsnittet – kan man ikke kalde det kassetænkning?
• Familiepanelets konkrete og konstruktive anbefalinger som “Det vi gerne vil opleve”.
• Få familiepanelets perspektiver ud til medarbejderne.
• Del familiepanelets anbefalinger og arbejde med medarbejdere, familier og interesserede medborgere.