Task Force har ændret vores liv

53-årige Lisa Kronholm Jørgensen og hendes 16-årige datter Kia har fået støtte fra Faxe Kommunes Task Force. Det har ændret alt. Lisa kan bedre fokusere på sin virksomhed og Kia kan fortsætte sin skolegang. Fremtiden er lys.

Pludselig en dag bankede de på. Tre personer fra kommunen.
De troppede op hos Lisa Kronholm Jørgensen i hendes hjem.

- Det var faktisk meget overvældende. På en rigtig god måde. De begyndte med at spørge helt enkelt og præcist: "Hvad er der galt, Lisa?", og derfra gik det stærkt med at hjælpe mig med at pille udfordringerne fra hinanden og få styr på de mange løse ender i mit liv."

Sådan fortæller den nu 53-årige Lisa Kronholm Jørgensen om sit første rigtige møde med medarbejdere fra Faxe Kommunes Task Force for cirka et år siden. Om den dag en håndfuld folk fra kommunen med specialer inden for det pædagogiske, beskæftigelse og det sociale område ændrede livet for Lisa og hendes 16-årige datter Kia. Om den dag, Lisa oplevede at få hjælp.

Hendes oplevelse med det offentlige system var før Task Force ganske ringe.

Vi var svære at "placere"

53-årige Lisa Kronholm Jørgensen er selvstændig massør, ene forsørger af Kia. Hun har oplevet mere gennem livet, end nogen bør opleve. Da Lisa til sidst ringede til kommunen, magtede hun da heller ikke mere. Hun var blevet alvorligt syg og afkræftet af skimmelsvamp i lejeboligen, faktisk med indtil flere hospitalsindlæggelser til følge, hendes økonomi var skredet, og Kias helbred og trivsel i skolen var på et lavpunkt.

- Jeg ringede for at fortælle, at jeg ikke magtede at tage mig af Kia mere. Da jeg fortalte om min datter, var det som en magisk knap, der blev trykket på. De reagerede. Men når det kom til stykket, var det faktisk lidt svært at placere os, fordi der var så mange forskellige udfordringer, fortæller Lisa.

Men sagsbehandleren sendte altså Lisa og hendes datter i favnen på kommunens Task Force.

Task Force gør hvad der skal til

Task Force arbejder hele vejen rundt om familien. Hjælp til Lisa, så hun kan fortsætte som selvstændig, er også hjælp til Kia. Og medarbejderne fra kommunen gør det, der skal til.

- Da vi var flyttet, hjalp de med at fjerne skimmelsvamp fra ting, jeg havde i flyttekasser, som jeg ikke kunne nærme mig uden at blive rigtig dårlig tilpas. De sørgede for råd og vejledning om, at jeg kunne søge sygedagpenge, når jeg var syg - det vidste jeg ikke var muligt, og en fra Task Force blev kontaktperson til Kia. I det hele taget er de dér, når jeg har brug for hjælp, fortæller Lisa.

Da Kia var et år gammel, mistede Lisa sin søn og Kia sin storebror. Alt gik i sort. Ingen kom for at hjælpe. Inden for få år fortsatte tragedien, da der var fire i sønnens vennekreds, som døde, Lisas stedmor gik bort, og hun mistede en god veninde til kræft.

Jeg har lært meget

- Hver gang jeg var lige ved at komme op, var det som at få en skovl i hovedet igen. Alt det gjorde, at jeg fik diagnosen Post Traumatisk Stress Syndrom - PTSD. Men jeg har hele tiden gerne ville "blive mig selv igen" og opretholde min virksomhed. Jeg er faktisk ret god til mit arbejde. Men det kan være svært at bevare overblikket, siger Lisa og tilføjer:

- Jeg synes, at jeg er blevet bedre til at mestre mit liv og handle, efter Task Force er kommet ind i billedet. Det er godt at vide, at hvis jeg er ved at falde i et hul, så har Task Force min ryg. Jeg tør hoppe længere, hvis nogen har min ryg.

Samtalerne med Task Force handler i dag om, hvordan hun kan øge sin fortjeneste i virksomheden igen. Fokus har skiftet. Fremtiden er lysere.

Også for Kia. At hun fik en kontaktperson, som også hjalp med bedre dialog med skolen, har gjort en kæmpe forskel.

- Der var ikke meget glæde, da jeg var lille. Og min mor og jeg har også haft det svært indbyrdes. Men vi er meget tætte, og jeg har været bange, hver gang hun blev syg og skulle på hospitalet. Jeg har bekymret mig meget over vores økonomi, og hvordan det hele skulle gå. Men det er blevet så meget bedre nu, fortæller Kia.

- Jeg er blevet bedre til at sige til og fra. Jeg synes, at jeg er blevet mere voksen. Og jeg er mere glad.

Trods en skoletid med masser af bump på vejen, er hun netop blevet færdig med 9. klasse på Karise Skole. Kia er dygtig trompetist med masser af gode år i Faxe Musikskole, og efter sommer skal hun på MGK i Køge - det forberedende grundkursus, inden hun forhåbentlig bliver optaget på konservatoriet. Og ved siden af tager hun 10. klasse.

• Task Force er et 3-årigt projekt, som afsluttes til september 2020.
  • Formålet med projektet har været at lave en indsats målrettet den enkelte familie og med udgangspunkt i forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet.
  • Der har været fokus på at give familierne én indgang til kommunen og færre fagpersoner at forholde sig til.
  • I praksis har projektets medarbejdere været i tæt kontakt til familierne og støttet op om de mål, der er blevet sat sammen med familierne.
  • Selvom projektet ophører til efteråret arbejdes der på, hvordan den gode viden fra projektet kan anvendes bredere ud i kommunen.