Ukraine -særnummer

Hver fredag modtager alle ansatte i Faxe Kommune et internt nyhedsbrev. I denne uge handler det udelukkende om Ukraine - og om hvordan, Faxe Kommune agerer i den forbindelse. Borgmesteren har ønsket, at vi helt ekstraordinært offentliggør nyhedsbrevet, så denne info når ud til mange borgere. God weekend.

Siden Rusland invaderede og angreb Ukraine, er det strømmet ind med støtte, hjælp og opbakning til Ukraines befolkning fra såvel nationer, nødhjælpsorganisationer og kommuner som fra helt almindelige mennesker.

Denne uges nyhedsbrev står også i Ukraines tegn. Herunder kan I læse, hvad vi mener og gør her i kommunen. Allerede i sidste uge offentliggjorde byrådet sin holdning til krigshandlingerne:

BYRÅDET UDTRYKKER FORARGELSE OVER KRIGSHANDLINGERNE
"Et enigt Byråd i Faxe Kommune udtrykker hermed sin forargelse over de aktuelle krigshandlinger i Ukraine. Og forsikrer, at vi fra kommunens side er klar til at tage imod kommunens andel af de flygtninge fra krigen, som måtte søge tilflugt i Danmark og dermed også Faxe Kommune.
Vi arbejder sammen med KL og de statslige myndigheder om at gøre klar til at byde flygtninge fra Ukraine velkommen i vores kommune, så de kan få et trygt sted at opholde sig.
Administrationen har aktiveret de nødvendige dele af krisestaben, sådan at vi fra kommunens side kan håndtere de forskellige forhold, som krigen kan medføre, herunder flygtningestrømme, cybersikkerhed, forsyningssikkerhed mv."
------------------------------

VI ER KLAR TIL AT MODTAGE FLYGTNINGE
Der er sat et stort beredskab op for at gøre klar til at modtage eventuelle flygtninge her. Indkvartering er blot en del af dette beredskab. De syv kommuner i Midt- og Sydsjællands politikreds tilsammen skal etablere 2.000 modtagerpladser.

I Faxe Kommune betyder det, at vi i løbet af 24 timer skal være klar til at modtage op til 300 flygtninge på en eller to lokaliteter (Nordskovhallen og/eller Rønnedehallen), hvor der skal være sovepladser, forplejning, rengøring, vagt, sundhedspersonale mv. Der er med andre ord tale om en meget stor og akut opgave - men vi har styr på det. Det er Center for Ejendomme, der koordinerer denne opgave.

Boliger til indkvartering af asylansøgere fra Ukraine
Efter de første 1-2 døgn skal flygtningene kunne huses mere permanent. Her har vi indtil videre meldt følgende ind:

- De 8 tidligere handicapboliger i Førslev (de tidligere corona-isolationsboliger)
- De 70 tidligere kollegieboliger på Søndergade

Privat indkvartering
Udover de to ovenstående spor er vi ved at forberede os på, at vi via hjemmeside og facebook kan give borgere i kommunen mulighed for at give tilsagn om tilbyde overnatning i private hjem, men det tager vi fat i, hvis det viser sig nødvendigt.

Afslutningsvist hører det med, at eftersom Ukrainere kan rejse visumfrit ind i landet, er det forventningen, at mange flygtninge vil klare sig selv i den første fase via hjælp fra familie, venner og private initiativer i Danmark, så omfanget af den kommunale opgave endnu er uvist. Ligesom meldingerne fra KL og de statslige myndigheder løbende ændrer sig, så der kan komme ændringer til ovenstående vedr. modtagelse/indkvartering samt alle de afledte opgaver (pasning, skoler, sundhedsopgaver, ydelsesudbetalinger mv.).
Det tager vi, som det kommer.
---------------------------------------

JOBCENTERET OGSÅ KLAR TIL AT YDE HJÆLP OG STØTTE
Jobcenteret har samlet en gruppe af medarbejdere, som vi kan trække på i forbindelse med indkvartering af eventuelle asylansøgere.

Gruppen kan tilbyde vejledning og sparring omkring kultur, asylregler, det at være flygtning samt mestring af krisesituationer - samt anden socialfaglig vejledning og sproglige udfordringer. Disse medarbejdere tilbyder sig også gerne til opgaver i forbindelse med indkvartering.
Tovholder for gruppen er faglig konsulent for integration Majbrit Bonsu, og herudover består gruppen af socialrådgivere/sagsbehandlere, som har ukrainsk og polsk oprindelse og derved kan kommunikere med de ukrainske asylansøgere.
-----------------------------------

HOTLINE ÅBNET FOR BEKYMREDE HERBOENDE UKRAINERE
Onsdag åbnede vi en hotline for herboende ukrainere. Formålet med hotlinen er at yde rådgivning og psykologbistand til ukrainske statsborgere, bosat i Faxe Kommune, der pga. situationen i Ukraine måtte have brug for hjælp af forskellige karakter. Hotlinen er realiseret gennem tæt samarbejde på tværs af de kommunale centre og bemandes af faglig relevant personale fra Center for Børn, Unge og Familier.
Kender du nogen, der kan have gavn af vores hotline, er nummeret 5620 6120, og man kan ringe man-fre kl. 9-12.
------------------------------

DET UKRAINSKE FLAG ER UDSOLGT
Derfor hænger det ikke i kommunens flagstænger nu. Vi ville meget gerne vise vores opbakning - og vi har haft kontakt med en række flagproducenter. Men det ukrainske flag er pt. udsolgt. Vi holder øje med udviklingen.

VIL DU OGSÅ HJÆLPE? SÅ GØR DET RIGTIGT!
Civilsamfundet - dig og mig, foreninger, klubber og forsamlinger - fra alle kanter, vil danskerne rigtig gerne hjælpe ukrainerne.
Det er fantastisk, men vil du hjælpe, så gør det rigtigt.
"Rigtigt", det vil sige, at du kontakter de private nødhjælpsorganisationer (Røde Kors, Red Barnet, Flygtningehjælpen osv.) og spørger, hvad de mangler lige nu. Måske mangler de medicin, mad eller slet og ret penge.

Kort sagt: Giv den hjælp, de professionelle efterspørger - den virker bedst. Og jo mere de private nødhjælpsorganisationer kan løfte, jo bedre muligheder får vi fra kommunens side til at løfte vores opgaver.

---------------------
God weekend til jer alle. I aften, fredag, kl. 18 kan man i øvrigt deltage i fakkeloptog i Faxe Ladeplads fra Gefionspladsen til lystbådehavnen, hvis man vil vise sin støtte til borgerne i Ukraine.
Borgmester Ole Vive vil holde en tale inden fakkeloptoget, og Eddie van Lüthje vil synge en vise af Halfdan Rasmussen.