Yderligere genåbning af skolerne

Her kan du læse lidt om den kommende, yderligere genåbning af skolerne. Og også lidt om, hvordan skolerne håndterer hverdagen.

Med den politiske aftale om genåbning fra onsdag den 21. april, vil der nu ske yderligere genåbning for elever i 5.-10. klasse i Faxe Kommune.

Ændringerne vil gælde fra mandag den 26. april – denne opstartsdag er valgt, så skolerne kan forberede sig bedst muligt.

5.-8. klasserne

Yderligere genåbning for elever i 5.-8.klasse gældende fra mandag den 26. april

Elever i 5.-8. klasse vil fra mandag den 26. april modtage undervising ved fysisk fremmøde i følgende form:

• 1 uge med fysisk fremmøde og undervisning indenfor
  • 1 uge med fysisk fremmøde og undervisning udenfor cirka 2 dage
  • (afhænger af lokale muligheder), øvrige dage virtuel undervisning hjemme
  • Alle dage vil mødetiden fortsat være 8-13.30
  • Vi tilbyder SFO og klub for elever, de dage der er fysisk fremmøde indendørs – det betyder, at vi desværre ikke tilbyder SFO for elever, der møder op til udendørs undervisning
  • Alle vil modtage yderligere information om fremmøde og undervisningsform fra deres lokale skole.

9.-10 klasserne

Yderliere genåbning for elever i 9.-10.klasse gældende mandag den 26. april.

Elever i 9.-10.klasse vil fra mandag den 26. april modtage undervisning ved fysisk fremmøde i følgende form:

• 80% af tiden med fysisk fremmøde indenfor
  • 20% af tiden virtuel undervisning hjemme
  • Alle dage vil mødetiden fortsat være 8-13.30
  • Vi tilbyder klub for elever, de dage der er fysisk fremmøde indendørs

Hvad kan betyde nedlukning af skolerne?

Vi er i en situation, hvor det kan blive nødvendigt at måtte lukke skoler ned. I tilfælde heraf vil alle blive informeret herom hurtigst muligt, og undervisningen vil omlægges til virtuel undervisning hjemme.

To scenarier kan betyde nedlukning af skoler:

• Kommunens eller sognets smittetal rammer et niveau, hvor automatisk nedlukning enten er påbudt eller den kommunale krisestab træffer belsutning herom.
  • Hvis et lokalt smitteudbrud påvirker medarbejderstabens mulighed for fremmøde i et omfang, der gør at den normale drift ikke er mulig. Her træffes beslutning om nedlukning i samarbejde med centerchefen.

Sådan gør skolerne i hverdagen

• Alle skolerne arbejder ud fra klassen som største enhed – det vil sige, at der altid undervises indenfor den enkelte klasse og ikke på tværs af klasser.
  • I frikvarterer er eleverne ligeledes opdelt i klasser – og klasserne får her afmærkede/aftalte områder at lege på.
  • I SFO-tiden opdeles børnene i mindre grupper og som udgangspunkt også klassevis – dog vil der være tilfælde, hvor det i ydertimerne ikke vil være mulighed for at opretholde denne opdeling.

For at passe bedst muligt på hinanden og så vidt muligt undgå at skulle foretage nedlukning af skolerne gentager vi et stort ønske om, at alle fortsat husker og følger de sundhedsfaglige retningslinjer:

• Husk god håndhygiejne
  • Husk afstand
  • Overhold og følg i øvrigt skolernes anvisninger omkring opdeling af elever, aflevering/hentning af børn udenfor osv.