Borgerdialogmøde om Håndværkerhøjskolen

Faxe Kommune inviterer til borgerdialogmøde mandag den 16. december 2019 kl. 19-21 på Kultunariet i Haslev om lokalplan for den tidligere Håndværkerhøjskole i Skolegade.

Økonomiudvalget har besluttet at afholde et borgerdialogmøde om lokalplanen for den tidligere Håndværkerhøjskole på Skolegade, inden der tages endelig politisk stilling til lokalplanen i starten af 2020.

Baggrunden for udarbejdelsen af forslaget til lokalplanen har fra ejernes side været et ønske om at udvikle området og sikre liv i bygningerne i forbindelse med nedlukning af de tidligere skoletilbud i Haslev.

Det er kommunens opgave at forestå udarbejdelse af lokalplan, der kan sikre eller udvikle et område, som man politisk ønsker at fastholde eller forandre.

Kommunal planlægning

Vi ønsker at tage aktiv del i udviklingen og debatten om vores fælles fremtid. Det ønsker vi sker konstruktivt og anerkendende over for andres holdninger og meninger. Samtidig skal alle parter påtage sig ansvaret for at finde de gode løsninger - også i de svære sager.

Samtidig tager byrådet ansvaret på sig, ikke mindst i forhold til både kommuneplanlægning og lokalplanlægning.

Vi har den tilgang, at man kan blive klogere over tid. I kommuneplanen kan det være svært at se 12 år ud i fremtiden og spå om, hvad der sker. Derfor har vi lavet 16 forskellige tillæg eller ændringer til den nuværende kommuneplan, siden den blev lavet.

Det er afgørende for os at se og agere på forandringer og udvikling gennem kommuneplansarbejde og lokalplansarbejde. Det er denne sans for behov for justeringer af kommuneplanen, som har gjort eksempelvis Skovtårnet, Karise Permatopia, erhvervsudvikling, byudvikling og meget mere muligt.

Vi har ikke mulighed for at pålægge nogen fortsat uddannelsesaktivitet i eksisterende bygninger. Det var heller ikke muligt, da seminariet lukkede. Selvom vi meget gerne havde set aktiviteterne fortsætte.

Både politisk og administrativt tager vi arbejdet med kommune- og lokalplanlægning meget alvorligt. Påstande om det modsatte er ikke rimelige og bestemt ikke konstruktive i en dialog.

En ny lokalplan kan medvirke til, at det meget smukke og for Haslev velkendte vartegn (hovedbygningen) bliver bevaret og beskyttet mest muligt for fremtiden, uden at det betyder en fredning.

Økonomiudvalgets afsæt og invitation:

Økonomiudvalget har valgt, at der nu skal være en periode frem til den 9. januar 2020 med dialog om det forslag som udvalget kan se sig selv i, inden der skal træffes endelig beslutning om lokalplanen i slutningen af januar/februar 2020.

Udvalgets forslag indeholder følgende elementer, vi politisk gerne vil understøtte i fremtiden:
•    Sikringen af de smukke og ikoniske bygninger i området.
•    En bebyggelsesprocent på 25%, samme som i et parcelhuskvarter. Bebyggelsesprocenten er i dag 24%.
•    Et maksimalt loft for antal boliger i området på 80 boliger.
•    Etablering af de nødvendige parkeringspladser.
•    Sikring af et stort grønt område nu og i fremtiden til gavn for beboerne og borgerne i Haslev.
•    Nedsættelse af trafikbelastningen i forhold til det oprindelige forslag om 130 boliger i området.
•    Liv i bygningerne nu og i fremtiden, så der ikke opstår en forladt bygning, som man oplevede med det tidligere Haslev Sygehus.
•    Den fortsatte mulighed for etablering af en efterskole eller tilsvarende, hvilket ikke bliver umuliggjort ved en ny lokalplan.
•    Skabe en fælles fremtid, med respekt for fortidens minder, i en ny udvikling til understøttelse af Haslev by.

Vi vil derfor gerne invitere alle interesserede til dialog mandag den 16. december 2019 kl. 19- 21 på Kultunariet, hvor forslag til lokalplan og ændringer vil blive gennemgået og ikke mindst direkte dialog om områdets fælles fremtid og udvikling med Økonomiudvalget.

Vel mødt på vegne af Økonomiudvalget

Ole Vive
Borgmester