Vaccination mod covid-19 og influenza

I sæsonen 2023-24 tilbyder sundhedsmyndighederne vaccine til udvalgte grupper. Her kan du se, hvor I Faxe Kommune du kan blive vaccineret mod covid-19 og influenza.

Hvem kan blive vaccineret?

Fra den 1. oktober kan alle, der er fyldt 65 år, blive vaccineret mod influenza og covid-19. Desuden kan yngre personer, der er i risiko for et alvorligt sygdomsforløb, blive vaccineret mod begge sygdomme. Børn i alderen 2-6 år kan ligesom de sidste par år blive vaccineret mod influenza. Den vaccine gives som en næsespray. Læs mere om vaccinerne på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Hvordan får jeg besked om vaccination?

Du vil modtage invitation til vaccination fra Sundhedsstyrelsen i din digitale postkasse inden 1. oktober 2023.

• Hvis du er fritaget for digital post, vil du i stedet modtage invitation som fysisk brev med posten.
  • Hvis du er under 65 år og i risiko for et alvorligt sygdomsforløb, modtager du ikke invitation, men kan booke tid direkte på vacciner.dk fra 20. september 2023.

Sådan bestiller du tid til vaccination

På vacciner.dk kan du bestille tid til vaccination ved at logge ind med MitID, når du har modtaget din invitation fra Sundhedsstyrelsen.

Du kan bestille tid til at blive vaccineret mod både corona og influenza samtidig. Der vil løbende blive lagt flere nye tider ud.

Hvis du er under 65 år og i risiko for et alvorligt sygdomsforløb, kan du bestille tid fra 20. september 2023 på vacciner.dk. Her bliver du bedt om at udfylde en tro-og love erklæring.

Book til tid vaccination på vacciner.dk

Hvis du er fritaget for digital post, bestiller du tid ved at kontakte Region Sjælland Vaccinebooking på tlf. 70 20 42 33 på hverdage mellem 9:00 - 14:00.

Vaccinationssteder i Faxe Kommune

Haslev Apotek
Jernbanegade 11
4690 Haslev

Fakse Apotek
Rønnedevej 15
4640 Faxe

Vaccinationscenter - Faxe Sundhedscenter
Præstøvej 78
4640 Faxe

Børn under 15 år skal følges med en forælder eller værge.

Bestil tid og se åbningstider.

Du kan se flere vaccinationssteder på Sundhedsstyrelsens hjemmeside her.

Transport

Da covid-19 ikke længere er en samfundskritisk sygdom, er kørsel ikke omfattet af tilbuddet. Man skal selv sørge for transport til vaccinationsstederne.