Akut hjælp ved tandpine og tandskader

Hvis der er behov for tandbehandling på grund af tandpine eller tandskade træffes vi på skoledage mandag og fredag kl. 8.00 -15.00 og tirsdag og onsdag  kl. 8.00 -17.00 samt på visse skolefridage og ferier. Så prøv altid at ringe til Faxe Kommunale Tandpleje. Uden for Tandklinikkens åbningstid bedes du kontakte en privatpraktiserende tandlæge eller Tandpinevagten. Regningen bliver sendt til Faxe Kommunale Tandpleje.

Tandpinevagt i Region Sjælland

Der er etableret en vagtordning i Region Sjælland, der er åben i weekender og på helligdage for henvendelse på telefon: 2960 0111. mellem kl. 9.30 og 11.30 for at aftale tid. Vagten har også åbent i jule- og påskeferien link til vagten her

Vagten tilbyder akut tandlægehjælp til voksne og børn i form af behandling i forbindelse med tandpine og mindre tandskader.

Adresserne er:

• Region Sjællands Tandpleje, Æblehaven 2, 4200 Slagelse

• Klinikken i Guldborgsund, Nørregade 21B, 4800 Nykøbing F.

Råd om tandskader

Blivende tænder: Hvis en blivende tand bliver slået ud eller et stykke af en blivende tand bliver slået af, gør man følgende.

1) Find tanden eller tandstykket.

2) Tanden / tandstykket må ikke tørre ud, så læg tanden / tandstykket i spyt eller et glas mælk. Kan dette ikke lade sig gøre tages tanden / tandstykket i munden.

3) Kontakt tandlægen med det samme, bedst indenfor ½ time og medbringe ”den våde” tand.

I nogle tilfælde kan en blivende tand som er slået, først færdigbehandles i 20-25 års alderen. Kommunen betaler udgiften til behandling indtil barnet fylder 18 år. Derfor er det vigtigt, at tandskader er omfattet af familiens forsikringer og anmeldes på skadestidspunktet.

Mælketænder: Søg tandlæge hvis barnet ikke kan bide sammen på grund af tænder, der har flyttet sig eller hvis tandens nerve kan ses som en rød plet midt i tanden. I de fleste andre tilfælde kan du vente til dagen efter med at kontakte tandplejen. Hvis en mælketand slås helt ud skal den ikke sættes på plads, men gerne medbringes når barnet ses af tandlægen.

Flere oplysninger om tandskader og forsikring se på www.denkommunaletandpleje.dk

Faxe Kommunale Tandpleje
Præstøvej 78H, 2. sal
4640 Faxe
E-mail: tandplejen@faxekommune.dk

Telefontid:
Mandag - fredag kl. 7.50 - 10.00, 10.30 - 12.00 og 13.00 - 15.00

Åbningstider:
Almindelig tandpleje:
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 8.00 - 15.00
Onsdag kl. 8.00 - 17.00

Tandregulering:
Mandag - fredag kl. 8.00 - 15.00.

Opdateringsdato: 13.06.2023 - 12:01