Beboerklagenævnet

Beboerklagenævnet behandler uenigheder mellem lejere og udlejere inden for det almennyttige boligbyggeri i Faxe Kommune

Hvordan indbringer du en sag for Beboerklagenævnet

Hvordan indbringer man en sag

Når en sag sendes til Beboerklagenævnet, skal følgende vedlægges:

  • En kort beskrivelse af, hvad det er, man ønsker, at nævnet skal tage stilling til
  • Kopi af bilag der dokumenterer klagen
  • En kopi af lejekontrakten

Indbringelse af sag til Beboerklagenævnet skal ske skriftligt.

Hvilke typer sager kan Beboerklagenævnet behandle

Beboerklagenævnet træffer hyppigst afgørelse i tvister om følgende sager:

  • Formalia ved varsling af huslejeforhøjelser
  • Boligens stand ved indflytning
  • Manglende vedligeholdelse
  • Istandsættelse ved fraflytning
  • Tilbagebetaling af beboerindskud
  • Betaling af varme, vand og lignende
  • Husordensovertrædelser

Beboerklagenævnet behandler IKKE sager om

Beboerklagenævnet kan blandet andet ikke træffe afgørelse inden for følgende områder:

  • Huslejens størrelse
  • Opsigelse og ophævelse af lejeaftaler

Du skal betale et gebyr, når du indbringer en sag for Beboerklagenævnet

Ved indbringelse af en sag for beboerklagenævnet skal der betales et gebyr. Gebyret reguleres årligt.

Gebyret udgør 144 kr.

Gebyret skal overføres til Nordea, reg.nr. 2186, konto nr. 4376834927 med tydelig angivelse af den adresse som sagen vedrører.

Hvis sagen indbringes for beboerklagenævnet før indbetaling af gebyr, vil nævnets sekretariat kvittere med et brev, hvor betalingsoplysninger vil fremgå.

Sagsbehandlingen igangsættes først, når gebyret er modtaget, og uanset sagens udfald refunderes gebyret ikke.

Hvordan behandler Beboerklagenævnet en sag

Når Beboerklagenævnet igangsætter en sag, sendes en kopi af sagen til udtalelse hos modparten. Hvis modparten ikke svarer, kan Beboerklagenævnet lægge den anden parts oplysninger til grund ved sagens afgørelse.

Under selve sagsbehandlingen har Beboerklagenævnet mulighed for at indhente oplysninger hos såvel private som offentlige myndigheder. Som et led i sagens behandling kan Beboerklagenævnet også beslutte at besigtige lejemålet eller indkalde parterne til møde i nævnet.

Hvor lang tid tager det at få behandlet en sag?

Sagsbehandlingstiden varierer meget fra sag til sag, men typisk tager det mellem 2-3 måneder. Hvis Beboerklagenævnet ikke har afgjort sagen senest 4 uger fra det tidspunkt, hvor enten lejers eller udlejers svarfrist er udløbet, kan klageren indbringe sagen for Boligretten uden at afvente nævnets afgørelse.

Når Beboerklagenævnet har truffet afgørelse

Beboerklagenævnets afgørelse sendes til såvel lejer som udlejer (eller deres repræsentanter). Hvis man er uenig i afgørelsen, kan den inden 4 uger efter, at afgørelsen er modtaget, indbringes for Boligretten.

Beboerklagenævnet kan ikke være behjælpelig med at inddrive et eventuelt tilgodehavende. I et sådant tilfælde må man eventuelt rette henvendelse til en advokat.

Beboerklagenævnet yder ikke råd og vejledning

Beboerklagenævnet er en klageinstans, og nævnet yder derfor ikke generel rådgivning og vejledning.

Som lejer kan man for eksempel få råd og vejledning omkring leje- og almenboliglovens bestemmelser ved henvendelse til:

Lejernes Landsorganisation i Næstved
Grønnegade 9
4700 Næstved
Telefon: 55 72 23 31

Læs mere på llo.dk.

Henvendelse kan også ske til en advokat. Gratis hurtig juridisk vejledning kan fås hos Advokatvagten, som holder til på Faxe Bibliotek. Læs mere på Advokatvagterne.dk.

Beboerklagenævnets sammensætning

Beboerklagenævnet består af en formand, som er jurist samt to andre medlemmer, der kender til almennyttige lejeforhold. I sager vedrørende husordensovertrædelser suppleres Beboerklagenævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold.

  • Formand Helle Frejlev
  • Lejerrepræsentant Pia Larsen (indstillet af Lejernes LO) og suppleant Inge Ejsing
  • Udlejerrepræsentant Michael Keis (indstillet af Boligforeningen Lejerbo) og suppleant Joan Rasmussen (indstillet af Faxe og Hylleholt Boligforening)

Marianne Ipsen tiltræder nævnet som særlig sagkyndig i husordenssager.

Medlemmerne er valgt for perioden den 1. januar 2018 til den 31. december 2021.

Huslejenævnet betjenes af et sekretariat, som Faxe Kommune stiller til disposition.

Kontaktinformation

Beboerklagenævnet

Du kan kontakte Beboerklagenævnet

 

Beboerklagenævnet
Frederiksgade 9
4690 Haslev

Telefon.: 5620 3000

Send Digital Post via din e-boks direkte til Beboerklagenævnet.
Husk at have din NemID klar.

Link til din e-boks

 

Beboerklagenævnet kommunikerer digitalt og kun i særlige undtagelsestilfælde via almindeligt brev eller mail.

Sekretær for Beboerklagenævnet er Jurist Anne Svendsen, telefon: 56 20 36 87.

Opdateringsdato: 24.10.2018 - 14:20