Din side - til dig under 18

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det svært? Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært.

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det svært?

Er der noget, der er svært derhjemme, i skolen eller andre steder i din hverdag?

Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til.

Her på Din side kan du finde telefonnumre på de rådgivere, der arbejder med børn og unge tæt på, hvor du bor.

Du har ret til at få hjælp, hvis du har brug for det.

Du kan ringe til en række rådgivere:

Annegrethe Hansen: 56204180
Charlotte Prüsse Möll Helding: 56203826
Ditte Marie Hansen: 56203924
Ebbe Ravnsted-Larsen: 56203828
Linda Susanne Larsen: 56203901
Lonnie Lund Pedersen: 56203900
Pernille Adelhorst Bodelund: 56203915
Rie Synnøve Nielsen: 56203916

Hvornår kan du ringe?

Du kan ringe mandag-tirsdag fra 8-16, onsdag fra 8-15, torsdag 8-17, fredag 8-13.

Hvis telefonen er lukket, og du har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til i morgen, skal du ringe til politiet på 114.

Hvis du er i fare eller har tanker om at skade dig selv, skal du ringe 112 med det samme.

Hvis et barn eller en ung ikke har det godt, skal der gøres noget. Derfor skal kommunen hjælpe dig, hvis du har brug for hjælp.
Hvis der er noget, der er svært fx derhjemme eller i skolen, har du ret til at få hjælp.

Det kan måske føles underligt at spørge efter hjælp her på siden hos nogle voksne, du ikke kender endnu. Men børne- og ungerådgiverne er her netop for at hjælpe børn og unge, hvis der er noget, der er svært.

Hvis det er første gang, du er her på siden, er du nok i tvivl om, hvad det er, du kan bruge Din side til. Din side er et sted, hvor du kan få fat i en rådgiver fra kommunen, som arbejder med at skaffe hjælp til børn og unge, der har det svært.

Børnetelefonen er også åben

I barnets lov står der, hvordan børn og unge i Danmark skal hjælpes, hvis de har brug for det. Hvis du vil vide mere om barnets lov, kan du spørge en børne- og ungerådgiver, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du gerne vil have råd fra en, der  ikke kender dig.

Inge fra Ultra Nyt fortæller mere om mødet med kommunen

Vil du gerne vide mere om, hvordan kommunen finder ud af, hvilken hjælp du har brug for?
Vil du gerne vide, hvad det betyder at have en sag i kommunen, hvem du kan møde, og hvilke rettigheder du har? Så kan du se nogle korte film om det med Inge, som du måske kender fra Ultra Nyt.