Specialskolen i Faxe Kommune består af Centerklasserne og Øen.
Tinella Lykke Svarrer
Skoleleder
Anders Lind Thrane
Afdelingsleder
Christian Langhorn-Rønn
Afdelingsleder
Klik her for at læse mere om Specialskolen i Faxe Kommune
Centerklasserne:
Centerklasserne er fysisk placeret på Karise Skole, Møllevej, 4653 Karise.
Tilbuddet er for elever fra 0. til 9. årgang.
Til Centerklasserne er der tilknyttet en SFO for eleverne, som, hvis det ønskes, kan benyttes.
Målgruppe
Målgruppen er elever med funktionsnedsættelse, der viser sig ved forskellige grader af mental retardering, forsinket kognitiv udvikling, herunder syndromer og bevægehandicap, høre- og synshandicap samt sociale og kommunikative vanskeligheder.
I relation hertil kan eleverne også have adfærdsforstyrrelser samt opmærksomhedsvanskeligheder.
Organisering
Den enkelte centerklasseelev er tilknyttet en klasse med et fast lærer- / pædagogteam. I det daglige undervises eleverne oftest på mindre hold afhængig af deres læringsforudsætninger og behov.
De fysiske rammer i Centerklasserne er tilpasset målgruppen.
Øen:
Øen er fysisk placeret på Sofiendalskolen, Sofiendalsvej 42a, 4690 Haslev.
Tilbuddet er for elever fra 0. til 9. klasse og normeret til ca. 60 elever. Til Øen er der tilknyttet en SFO for skolens elever, som, hvis det ønskes, kan benyttes.
Målgruppe
Målgruppen er elever med udviklingsforstyrrelser inden for autismespektret og ADHD. De fleste elever har kognitive potentialer inden for almenområdet. Eleverne har en varierende grad af vanskeligheder og forskellige funktionsniveauer i forhold til sprog, kommunikation, socialt samspil og forestillingsevne. Eleverne på Øen har behov for et struktureret pædagogisk undervisningsmiljø.
Organisering
Øen er opdelt i klasser med et mindre antal elever. Undervisningen på Øen tilrettelægges efter den enkelte elevs ressourcer, udviklingstrin og særlige behov. Udover de almindelige skolefag tilbydes eleverne på Øen undervisning i socialfag.
Dagligdagen er organiseret med forudsigelighed og fast struktur. Der lægges i undervisningen vægt på visuel støtte.