Onlinemøder og persondata i Faxe Kommune
Faxe Kommune skal oplyse alle brugere/mødedeltagere ved online-videomøder om vilkårene for deltagelse på møderne i forhold til GDPR og databeskyttelse. Dette gøres med en kort information i den enkelte mødeindkaldelse og med henvisning til denne side for yderligere oplysninger.
- Hver gang du deltager i et onlinemøde med f.eks. Microsoft Teams eller Zoom, giver du personlige oplysninger som navn, e-mail, IP-adresse og dit billede/lyd, til de virksomheder, som ejer videomødeprogrammet.
- Hverken mødelederen eller Faxe Kommune kan garantere, at dine oplysninger ikke gives videre til tredjepart i funktions- og marketingsøjemed.
- Der logges kopier af alle møder, både telefoniske og videomøder. Det drejer sig om billede og lyd samt delinger af skærme og indhold af disse. Oplysningerne gemmes mange forskellige steder - også hos tredjeparts-leverandører, både i og udenfor EU.
- Ifølge GDPR-forordningen skal du kunne få oplyst hvilke oplysninger disse IT-virksomheder har om dig. Du bør kunne bede dem om at slette alle oplysninger. Det vil de sikkert også gerne - eventuelt ved at slette din brugerprofil helt fra deres systemer. Men det er ingen garanti for at dine oplysninger virkeligt er slettet, da de formentlig er delt med firmaernes samarbejdspartnere.
Må vi gennemføre onlinemøder?
Ja det må vi gerne. Men vi skal bruge de elektroniske muligheder med omtanke, da vi ikke kan garantere 100 % hvad der sker med de oplysninger, der samles ind via den software vi bruger. Derfor må du aldrig gemme nogen dokumenter i et videomødeprogram. Desuden kan det være svært eller helt umuligt at indhente f. eks. databehandleraftaler, der sikrer behandlingen af oplysningerne.
Hvis du har spørgsmål til det møde, som du er inviteret til, så kan du henvende dig til personen, der har indkaldt dig til møde.
Hvis du har mere generelle spørsmål til dine data i forhold til GDPR og i forbindelse med online-mødet kan du skrive til dbr@faxekommune.dk