Sagsbehandlingsfrister på sundheds- og plejeområdet

Center for Social, Sundhed & Plejes sagsbehandlingsfrister er frister for, hvor lang tid der normalt må gå, inden der skal være truffet en afgørelse om du kan få den hjælp, du har ansøgt om efter den gældende lovgivning.

Her kan du få overblik over, hvornår du kan forvente at få svar på en ansøgning.

Det kan for eksempel være når du søger om hjælpemidler, enkeltydelser og tilskud til medicin eller tandbehandling.

Fristerne er fastsat i henhold til retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, så de svarer til den tid, der generelt går med at behandle 80-90 procent af den samme slags sag.

Generelle frister

Det er som udgangspunkt forvaltningens ansvar at sørge for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at forvaltningen kan træffe afgørelse. Det betyder, at der kan være særlige situationer, hvor den angivne sagsbehandlingsfrist ikke kan overholdes. 

Skriftlig besked

Fristerne angiver, hvornår afgørelsen skal være truffet. Hvis fristen ikke kan overholdes, vil du få en skriftlig besked og et bud på, hvornår du kan forvente en afgørelse. 

Hjemviste sager 

Fristerne gælder også i sager, der er hjemvist fra Ankestyrelsen til fornyet behandling i kommunen.

Hvis fristen ikke kan overholdes i hjemviste sager, fx fordi der skal indhentes yderligere oplysninger, vil du få skriftlig besked og et bud på, hvornår du kan forvente en ny afgørelse.