Organisation
Organisation og ledelse i Faxe Kommune
Vores organisation er bygget op med en koncerndirektion med tre direktører, en stab og otte fagcentre med hver sin centerchef.
Mød ledelsen her på siden, hvor du også kan læse en nærmere beskrivelse af organisationen og dens struktur, om direktionens lønninger og tre vigtige fokusområder.
-
Holger Spangsberg Kristiansen
Kommunaldirektør
Mobil: 23439908
Mail: hskri@faxekommune.dk
Årsløn: 1.550.628 kr. pr. februar 2025 (excl. pension)Ansvar for:
Byrådet
ØkonomiudvalgetCenter for Økonomi & Teknologi
Direktionssekretariatet
Stab for HRIda Byrge Sørensen
Direktør
Frederiksgade 9, 4690 Haslev
Direkte telefon: 56203964
Mobil: 2138 4413
Mail: idsre@faxekommune.dk
Årsløn: 1.261.236 kr. pr. februar 2025 (excl. pension)Ansvar for:
Børn & Læringsudvalget
Plan & Kulturudvalget
Teknik & MiljøudvalgetCenter for Børn, Unge & Familier
Center for Kultur, Frivillighed & Borgerservice
Center for Plan & Miljø
Center for EjendommeMorten Just
Direktør
Frederiksagde 9, 4690 Haslev
Mobil: 29260683
Mail: mojus@faxekommune.dk
Årsløn: 1.261.236 kr. pr. februar 2025 (excl. pension)Ansvar for:
Senior & Sundhedsudvalget
Socialudvalget
Beskæftigelses & IntegrationsudvalgetCenter for Social, Sundhed & Pleje
Center for Beskæftigelse -
Centerchef for Center for Økonomi & Teknologi
Jens Vedel Jørgensen
56204804
24650747Centerchef for Center for Ejendomme
Varetages af konstitueret centerchef Ib Østergaard Rasmussen
56204807
42433313Udvalgsbetjening af Teknik & Miljøudvalget
Centerchef for Center for Plan & Miljø
Casper Ingerslev Henriksen
56203058
24879780Udvalgsbetjening af Teknik & Miljøudvalget
Centerchef for Center for Social, Sundhed & Pleje
Morten Just
56203372
29260683Udvalgsbetjening af Socialudvalget, Senior & Sundhedsudvalget
Centerchef for Center for Beskæftigelse
Troels van Dijk
56203648
23644502Udvalgsbetjening af Beskæftigelses & Integrationsudvalget
Centerchef for Center for Børn, Unge & Familier
Dorthe Lund Nielsen
56203961
30104172Udvalgsbetjening af Børn & Læringsudvalget
Centerchef for Center for Kultur, Frivillighed & Borgerservice
Lotte Molsing
56203745
20157534Udvalgsbetjening af Plan & Kulturudvalget
-
Stabschef - Direktionssekretariatet
Julie Randrup
56203933
40219875Stabschef - HR & Løn
Jonas Hansen
56203786
24849354 -
Direktionens tre spor
På de interne linjer er der særligt tre ting, vi er optaget af i disse år. Det er vores møde med borgeren, det er arbejdspladskulturen og det er måden vi styrer på. Læs her nogle af de helt grundlæggende tanker om disse fokusområder. Vi besøger dem og behandler forskellige temaer på disse områder på alle vores lederforum-dage.
De tre spor er nedenfor beskrevet adskilt. Men i virkeligheden griber de ind i hinanden. Derfor arbejder vi med alle tre spor samtidigt - så alle ledere og medarbejdere mindes om at se tingene i en større sammenhæng.
BORGERPERSPEKTIVET
Det handler om den oplevelse, som borgeren eller virksomheden sidder tilbage med efter mødet med os.
Værdier som værdighed, ordentlighed og professionalisme skal være i centrum for vores møde med borgere og virksomheder – og så skal vi have blik for processen og åbenhed omkring denne.
Vi vil invitere borgeren med i løsningen. Vi vil lytte og gå i dialog – og vær åbne overfor andre løsninger end vores fagligt foretrukne.
Borgeren må aldrig komme i klemme, fordi systemerne er uenige eller tager for lang tid om at finde en intern afklaring.
Vi vil gerne sikre, at værdierne værdighed, ordentlighed og professionalismen altid er i centrum for vores møde med borgere og virksomheder – også i en til tider presset hverdag.
Det handler også om, hvordan vi kommunikerer til vores omverden – herunder formår at give et afslag eller en mindre god nyhed på en ordentlig og professionel måde.
Og det handler om, at det altid er kommunens opgave og ansvar at koordinere og sørge for sammenhængende borgerforløb, hvor borgeren er inddraget i processen – både procesforløbet og selve løsningen.
ARBEJDSPLADSKULTUREN
Det handler om hvordan vi udvikler vores arbejdsplads.
Gode arbejdspladser er defineret ved en høj grad af tillid, stolthed og fællesskab.
De bedste arbejdspladser skaber en ensartet og positiv oplevelse for ALLE medarbejdere, uanset hvem de er, og hvad de laver på arbejdspladsen.
Med effektiv ledelse og meningsfulde værdier kan gode arbejdspladser maksimere deres medarbejderes potentiale. Det understøtter medarbejdernes innovationsevne og styrker arbejdspladsens økonomiske vækst.
Vi vil udvikle vores samarbejdsformer på de enkelte arbejdspladser, mellem arbejdspladserne og i ledelseskæden, så vi får større tillid, stolthed og fællesskab.
Vi vil arbejde strategisk og insisterende på at skabe øget nærvær og udvikle vores arbejdspladskultur - og derigennem reducere sygefravær.
Det handler også om at få mere fleksible arbejdsformer, så vi også i fremtiden kan rekruttere dygtige medarbejdere og have høj produktivitet.
Vi vil udvikle vores ledelsestilgang, så vi udvider og understøtter beslutningsrummet lokalt og inddrager medarbejderne i løsningen af kerneopgaven.
STYRING
Styring og ledelse hånd i hånd, og bidrager i fællesskab til værdi for borgerne og medarbejderne.
At styre er at udstikke mål, rammer og strukturer for fællesskabet – med gode og gennemskuelige værktøjer og metoder.
Styring er med til at give meningen retning.
Styring er med til at gøre verden mere overskuelig og håndterbar.
En afbalanceret styring skaber motivation for medarbejderne.
Det er vigtigt, at vi har styr på de helt basale styringsværktøjer, processer og budgetopfølgningsmetoder, så vi kan holde vores budgetter og understøtte den lokale ledelse.
Kommunens kerneopgave er dog ikke ”blot” at holde et budget. Vi SKAL selvfølgelig sørge for, at pengene passer, og at budgettet holder. Men styring er mere end at holde et budget ved at fokusere på kroner og ører. Derfor skal vi videreudvikle vores evner til også at styre på aktiviteter – det kunne fx være hvor mange borgere, der får hvilke tilbud, i hvilken periode og til hvilken pris. Eller hvilke anlægsprojekter vi laver hvornår til hvilken pris. Det skal bl.a. bidrage til at kvalificere den politiske dialog og beslutninger om, hvad kommunen skal levere og hvornår. Og derudover vil en klar kobling mellem budgetter og aktiviteter forbedre vores muligheder for hurtigt at opdage, hvis vi har områder, som er på vej mod budgetoverskridelser.
Styring og fokus på aktiviteter skal også muliggøre den nødvendige faglige udvikling af vores aktiviteter og tilbud. Så vi kan levere ydelser med stor effekt på en omkostningseffektiv måde.