Bedre karakterer, ringere trivsel og for højt fravær

Kvalitetsrapporten for Faxe Kommunes folkeskoler er på gaden. Der er grund til at glæde sig over bedre karakterer. Og der er grund til opmærksomhed på trivslen og et alt for højt fravær.

- Det er positiv læsning, at vi har succes med tidlig sprog- og læseindsats. Og jeg glæder mig over, at afgangseleverne i 9. klasse klarer sig ganske fint, siger Mikkel Dam, formand for Børn & Læringsudvalget.

- Så alt i alt mange positive takter. Der er grund til at give lærere og pædagoger på skolerne et klap på skulderen for et overordnet, godt arbejde. Når eleverne klarer sig godt, er det jo udtryk for, at mange ting - helt fra førskole-tiden og op gennem klassetrinene - fungerer. Det har rigtig mange i vores skolevæsen andel i, tilføjer Mikkel Dam.

For at følge kvalitetsudviklingen i skoletilbuddet systematisk bliver der hvert andet år lavet en kvalitetsrapport. Den peger på forskellige områder af skolen - forskellige såkaldt indikatorer - for at fortælle noget om kvaliteten i folkeskolen.

Børn & Lærings udvalget har netop gennemgået og drøftet dette års kvalitetsrapport.

- Vores ambition er at gøre elever så dygtige, som de overhovedet kan blive. Kvalitetsrapporten giver et meget godt indblik i, hvordan resultaterne udvikler sig, og hvor der er behov for ekstra opmærksomhed. Vi kan se, at der er behov for ekstra opmærksomhed. Både i forhold til trivsel og fravær, siger Mikkel Dam.

Her er nogle af områderne i kvalitetsrapporten

Tidlig sprog- og læseindsats

Resultaterne af arbejdet med den målrettede indsats med børns sprog og tidlige læsning viser en klar positiv tendens. Faxe Kommune har en tydelig positiv fremgang i antallet af børn, som efter børnehaveklassen er parate til at møde den første læseundervisning. Og kommunen har et tilsvarende fald i børn, der er i risiko for at udvikle vanskeligheder med at læse og skrive.

Karakterer 9. klasse

Resultaterne for skoleåret 2018/2019 viser overordnet set en bevægelse i den rigtige retning. Der er forsat udfordringer at arbejde med, men resultaterne er generelt positive.

Karaktergennemsnittet på kommuneniveau er for de samlede bundne prøvefag steget til 6,9 og er nu på niveau med landsgennemsnittet på 7,0. Også for faget dansk er resultatet på niveau med landsgennemsnittet, mens resultatet for matematik på 6,7 ligger under landsgennemsnittet på 7,0.

Den statistiske udregning 'socioøkonomiske reference' indikerer, at eleverne på skolerne, gennemsnitligt set, har en faglig udvikling, der svarer til det forventelige.

Den socioøkonomiske reference er et statistisk beregnet udtryk, som viser, hvordan elever på landsplan med samme baggrundsforhold som skolens elever har klaret prøverne i 9. klasse.

Trivsel

Generelt set er eleverne i børnehaveklassen til 3. klasse i Faxe Kommune glade for deres klasse, glade for deres lærere og oplever at lærerne er gode til at hjælpe dem.

Men der er dog stadig nogle parametre, hvor vi i Faxe Kommune bør tage nogle nye initiativer. For eksempel falder det i øjnene, at der er 13 procent af eleverne i børnehaveklassen til 3. klasse, der svarer, at der tit er nogen, der driller, så de bliver kede af det. Det svarer til 3 elever i hver klasse.

Trivslen i på 4. til 9. årgang måles på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er det højeste. Her scorer Faxe Kommune et gennemsnit på 3,6, der er et fald på 0,1 i forhold til forrige måling. Landsgennemsnittet ligger på 3,7.

Elevfravær

Det går den forkerte vej med det gennemsnitlige elevfravær i Faxe Kommune. Den seneste måling viste et gennemsnitligt elevfravær på 7,3 procent, hvilket svarer til, at hver eneste elev er fraværende fra skolen i 14,6 dage om året. Dette er en stigning på 0,2, svarende til yderligere en halv dag.

Elevfraværet i Faxe Kommune er 1,5 procent højere end landsgennemsnittet. Forskellen skyldes hovedsagelig et højere ulovligt fravær i Faxe Kommune (2,6 procent) i forhold til landsgennemsnittet på 1,0 procent.

Kompetencedækning

Kompetencedækning er et udtryk for, hvor stor andel af elevernes undervisningstimer, der varetages af undervisere med linjefag eller tilsvarende kompetencer. Kommunerne skal sikre, at kompetencedækningen løbende øges, så den er mindst 90 procent i 2021.

I skoleåret 2018/2019 er kompetencedækningen i Faxe Kommune 84 procent, hvorfor der stadig er et stykke vej til delmålet på 90 procent er nået.

Det er et nationalt mål, at alle timer i alle fag og på alle årgange i skoleåret 2025/2026 læses af personer med undervisningskompetence i fagene.

Inklusionsgrad

Det er et nationalt mål, at så mange børn som muligt skal være en del af det almene fællesskab i folkeskolen, det vil sige kunne undervises i almenundervisningen. Inklusionsgraden fortæller, hvor stor en andel af eleverne, der går i den almene folkeskole.

Inklusionsgraden har de seneste år varieret en smule op og ned. I skoleåret 2013/2014 var den 95 procent, mens den i skoleåret 2018/2019 er fadet til 93 procent.