Borgermøde om fremtidens plejehjemsstruktur

Faxe Kommune drøfter plejehjemsstruktur og i den forbindelse afholdes borgermøde den 30. april kl. 16.30-18.30 på Kultunariet, Søndergade 12, 4690 Haslev.

Faxe Kommune har i øjeblikket en overkapacitet af plejeboliger i forhold til det antal borgere, der har behov for at komme på plejehjem.

Vi er dog midt i en udvikling, hvor middellevealderen stiger, og der bliver flere ældre. Derfor vil denne situation ændre sig frem mod 2030. Kommunen er kendetegnet ved mange små plejehjem, der i nogle tilfælde er utidssvarende. Antallet af ældre over 80 år stiger betydeligt de næste 10 år. Samtidig er det vanskeligt at rekruttere nye medarbejdere til området. Attraktive arbejdspladser og mulighederne for at gøre brug af velfærdsteknologi bliver en afgørende faktor for at kunne løfte de kommunale opgaver på sundheds- og ældreområdet og tiltrække den nødvendige arbejdskraft.

For at kunne imødegå disse udfordringer er det, som en del af sidste års budgetaftale, et politisk ønske, at der frem mod budget 2025-2028 skal drøftes forskellige muligheder for en plejehjemsstruktur, hvor der er færre og større plejehjem. En sådan ændret sammensætning af plejeboliger skal give de optimale betingelser og dermed skabe de bedst mulige vilkår for vores ældre og plejekrævende borgere.

Men hvordan skal en fremtidig struktur se ud?

Skal der bygges helt nyt? Skal nogle af de eksisterende plejehjem udvides og andre lukkes?

Det vil vi gerne høre dine input til på borgermødet.

Kl. 16.30: Velkomst v/ borgmester Ole Vive
Kl. 16.40: Oplæg om arbejdet mod en ny plejehjemsstruktur v/Louise Nordgaard, chefkonsulent og Sine Marchner Holck, budgetchef
Kl. 17.20: Pause
Kl. 17.35 Drøftelse ved borde