Corona-beredskabet i Faxe Kommune

Sådan er corona-beredskabet i Faxe Kommune

Corona-beredskabet i Faxe Kommune

I Faxe Kommune passer vi godt på borgerne, og følger naturligvis regeringens forskellige anbefalinger/anvisninger. Vi har nedsat en krisestab, som følger situationen nøje, og tager de nødvendige initiativer og beslutninger, som situationen kræver.
I første omgang betyder det, at vi har taget skridt til følgende:

• Administration: Alle kommunale medarbejdere, der ikke varetager kritiske kerneopgaver er sendt hjem – foreløbig i 14 dage (uge 12 og 13). Medarbejdere holder ikke fri, men arbejder hjemmefra, så en lang række administrative funktioner opretholdes. Tilbageværende administrative medarbejdere og ledere – bla. en sundhedsberedskabsgruppe – vil sidde på rådhuset på Frederiksgade de næste to uger, således at bygningerne på Tingvej og Søndergade kan lukkes ned.
  • Borgerservice: Borgerservicecentrene og bibliotekerne i Haslev og Faxe lukker for fysisk adgang. Vi udvider telefontiden på hovednummer 5620 3000 til kl. 9-16 på hverdage.
  • Kultur og Fritid: Alle kommunale kultur- og fritidstilbud lukkes – fx svømmehaller og idrætshaller.
  • Skoler og daginstitutioner: Lukker fra på mandag. Hovedreglen er, at alle børn bliver hjemme. Vi opretholder dog nødpasning for de 0-9 årige børn. Nødpasningen gælder for de forældre, der fx udfører en samfundsvigtig funktion, eller har ganske særlige behov. Nødpasningen er fordelt på kommunens dagtilbud/SFO’er, og forældrene får direkte besked fra skolerne og dagtilbudene. Specialskoler – her tager vi nødvendige hensyn.
  • Sundhedsområdet – ældre: Plejecentrene har stort fokus på at passe godt på vores ældre medborgere med pleje og omsorg. Dog fraråder vi på det kraftigste alle besøg ude fra. Dag- og aktivitetscentre lukker helt. Hjemmeplejen skærer aktiviteter fra, der ikke er livsnødvendige. Det betyder, at hjemmeplejen ikke kører ud til rengøring hos de ældre de næste to uger. Rehabiliteringsteamet kører heller ikke ud – dog med visse undtagelser for borgere med særlige behov. Sundhedscentret i Faxe lukker ned for alle kommunale aktører og aktiviteter og vi opfordrer de private aktører til også at lukke i en periode.
  • Sundhedsområdet – andre: Sundhedsplejen besøger helt nyfødte og spæde børn for at sikre, at de trives. Der må i andre tilfælde bruges fx Skype til at holde videokonsultationer. De holder særligt øje med udsatte familier. Tandplejen opretholder et nødberedskab.
  • Socialområdet: Kommunale dagtilbud og væresteder lukker. På kommunens bosteder fastholder vi også en næsten almindelig drift. Men også her fraråder vi på det kraftigste besøg ude fra. Den opsøgende støtte skærer aktiviteter fra, der ikke er absolut nødvendige. Medarbejderne tager naturligvis hånd om de borgere, der har særlige behov/udfordringer.
  • Beskæftigelse: Jobcentret lukker. Planlagte møder med fx ledige borgere holdes telefonisk.

En række medarbejdere og ledere er lige nu i gang med at kontakte særlige grupper af direkte berørte borgere. Derudover opfordrer vi til, at alle borgere – og pressen – følger med på kommunens facebookside og på hjemmesiden.
Vi vil samtidig gerne benytte lejligheden til at opfordre til ro og besindighed, og at alle viser det samfundssind, der gør, at vi i fællesskab får tingene til at fungere.

Vi opdaterer hjemmeside og facebook med nødvendig info så hurtigt vi kan.

Spørgsmål fra pressen rettes til:
Borgmester Ole Vive – ovive@faxekommune.dk -  mobil 2499 1383
Direktør Marianne Hoff Andersen – mhand@faxekommune.dk – mobil 2499 1440