Eleverne samlede masser af brugte batterier ind

2,3 ton brugte batterier blev samlet ind af knap 1.800 børn i Faxe Kommunes skoler. Indsamlingen sluttede 1. maj. Da kunne Bavnskolen, Sofiendalskolen, Møllevangskolen, Hylleholtskole, Rolloskolen og Ung Faxe overdrage den store bunke batterier til Faxe Forsyning, som sørgede for at bringe den til genbrug.

Foruden at tømme familie, naboer, og venners hjemlige beholdninger af brugte batterier involverede eleverne fra flere af skolerne det lokale erhvervsliv. For eksempel bad Bavneskolens elevråd om lov til at samle ind ved Brugsen i Dalby – og de brugte sociale medier til at markedsføre deres initiativ.

”Hej Dalby. Vi her på Bavneskolen er i gang med en kampagne, hvor vi indsamler batterier. Batterier indeholder en hel del farlige stoffer for naturen og forurener generelt meget,” skrev elevrådet blandt andet på Facebook i gruppen ’Bevar Dalby som et velfungerende lokalsamfund’.

”Elevrådet på Bavneskolen ville sætte stor pris på, hvis I kiggede i skuffen en ekstra gang efter gamle batterier, som I ikke bruger, og lægger dem i beholderen, vi har sat op ved flaskeautomaten i brugsen, eller i beholderen afsnit 30 (på Bavneskolen). Evt. give jeres børn dem med i skole, hvis de går på Bavneskolen. Vi håber I vil støtte indsamlingen, og være gode ved miljøet”.

FNs Verdensmålstema på ”skemaet”

Som skoler er vi mestre i kunsten ”at øve os”, og vi er alle, elever som personaler, klar over, at vi netop skal øve os, hvis vi fremtidigt skal kunne passe på vores samfund og miljø – lokalt som globalt. Derfor er batteriindsamlingen ’Genanvenner’ den første øvelse og opvarmning til det store samarbejde der løber af stablen ved næste skoleår 20/21.

Her er alle Midtskoler, Østskoler, Vestskoler og Ung Faxe gået sammen og stiler nu mod at blive verdensmålsskoler: Skoler, der øver sig på - og bidrager til - det arbejde, der ligger i at få FNs17 verdensmål realiseret før år 2030.
Det nye skoleår begynder med temauge for alle 9.- og 10. klasser, hvor de to første dage er fælles på Ung Faxe, og resten af dagene er på elevernes egne skoler.

FNs 17 verdensmål er hovedtemaet, og ’affalds-/ressourcesortering’ og ’genbrug’ er årets fokuspunkter. 9.- og 10. klasserne bliver verdensmålsambassadører, og de vil i løbet af skoleåret give deres nye viden videre til indskolingen på skolerne.

Byttemarked  i 2021

I starten af 2021 løber skolernes første ’Byttemarked’ af stablen, og der arbejdes på et byttemarked for alle interesserede i 2022 – i bedste ’Faxe i Fællesskabs-ånd’.
Vi slutter 2021 med milepæl-ceremonier på skolerne, hvor vi ser, hvor langt vi er nået  – og hvor vi skal hen næste år. Målsætningen er, at fokusområder skifter, som de forgangne bliver en naturlig del af skolens og elevernes virke. Sådan får vi stødt og roligt øvet os hen til et punkt, hvor vi bliver rigtig gode til at passe på vores samfund og miljø – både som skoler og som elever/fremtidige voksne borgere.

”Vi har ikke gjort nok”

Elevernes engagement i indsamlingen har været overraskende, og hvis man spørger elev Oliver Rolf Petersen er han ikke i tvivl om, hvorfor det giver mening for den unge generation:
Han sætter ord på behovet for handling, da han siger, at der har været talt for meget om verdensmålene og handlet for lidt. Derfor synes han, at det er rigtig godt, at vi både som elever og som skoler nu går i gang med at blive bedre til at passe på vores jord.