Faxe Kommune er stærkt utilfreds med planer om at inddrage Faxe Bugt som klappeplads i forbindelse med etablering af en Nordhavnstunnel

Udtalelse fra Faxe Kommunes Teknik & Miljøudvalg.

Teknik & Miljøudvalget i Faxe Kommune udtrykker utilfredshed med, at Faxe Bugt nu pludselig inddrages som mulig klapplads i forbindelse med etablering af Nordhavnstunnel med henvisning til, at der ikke er tilstrækkelig plads indenfor projektområdet ved Nordhavnen til at klappe materialet, hvilket ellers var forudsat i VVM redegørelsen for projektet.

Endvidere udtrykker Teknik- og Miljøudvalget forundring over, at der overhovedet overvejes klapning i Faxe Bugt, efter at Transportministeren netop har igangsat undersøgelser af alternativer til klapning i Køge Bugt af materialer fra etablering af Lynetteholmen.

Teknik- og Miljøudvalget forventer klart på den baggrund, at projektet med klapning fra Nordhavnstunellen også sættes i bero, mens andre løsninger end klapning undersøges. Og såfremt det dokumenteres, at alternativer til klapning ikke er muligt, så forventer Teknik- og Miljøudvalget, at klapning skal ske på klapplads i umiddelbar nærhed af Nordhavnen.

Teknik- og Miljøudvalget udtrykker kritik af den korte svarfrist set i lyset af de store miljømæssige konsekvenser, som klapning kan have.